Protokół Nr XX/09


z sesji Rady Gminy Dobre odbytej w dniu 28 kwietnia 2009 roku

w lokalu Urzędu Gminy w Dobrem .




Obrady rozpoczęły się o godzinie 9.oo i trwały do godziny 11.45 .

Radni nieobecni w chwili rozpoczęcia :

1.Kazimierz Jagliński ,

2.Andrzej Zagrodzki .

Lista obecności na piśmie w załączeniu .


Do pkt.1.Otwarcia sesji dokonał Przewodniczący Rady Gminy pan Jan Rudnik , powitał

wszystkich zebranych , poinformował , że w sesji udział bierze 13 radnych co stanowi

87 % ustawowego składu rady , w związku z tym sesja władna jest do podejmowania uchwał .


Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad .

Uwag do porządku nie wniesiono .

Porządek na piśmie w załączeniu .


Do pkt.2.Pisma , które wpłynęły do Rady Gminy :

1/pismo pana Zbigniewa Leszczyńskiego zam.Duchów o remont części drogi gruntowej

w Duchowie,

2/pismo mieszkańców wsi Głęboczyca o wsparcie finansowe przy budowie

stabilizacji na drodze przez wieś o długości 2,5 km,

3/ pismo Komendy Stołecznej Policji w sprawie podjęcia uchwały w sprawie zwolnienia z

podatku od nieruchomości ,

4/pismo mieszkańców Makówca Małego o remont dróg ,

5/pismo mieszkańców wsi Rudno i Rudzienko o remont dróg dojazdowych do ww.

miejscowości ,

6/pismo mieszkańców wsi Rudno o budowę drogi o długości 1500 metrów,

Przew.Rady Gminy - w tym roku budżet jest już rozdysponowany , wnioski mogą być rozpatrzone jesienią przy opracowywaniu projektu budżetu na rok następny .

Wójt Gminy – odnośnie pisma z policji , do końca tego roku należność w podatku

od nieruchomości wynosi 443 zł , nie ma możliwości podjęcia uchwały zwalniającej z tego podatku . Można rozpatrywać możliwość pomocy w innej formie .

Odnośnie pism dot.dróg , na dzień. dzisiejszy nie mamy już środków . Prace remontowe

na drogach rozpoczną się lada dzień , jesteśmy po przetargu na dostawę żwiru .

Na drogach pracowała równarka i na dzień dzisiejszy nie jest źle .

Część prac remontowych została wykonana .


Do pkt.3.Komisje nie złożyły wniosków .


Do pkt.4.Wójt Gminy złożył ustną informację z działalności między sesjami ;


1/drużyna samorządowa naszej gminy zdobyła I miejsce w rozgrywkach

piłki siatkowej w powiecie ,

2/Rada Gminy otrzymała dyplom za opiekę nad miejscami pamięci narodowej ,

3/Rada Gminy otrzymała podziękowanie od policji za wspieranie bezpieczeństwa ,

4/wykonanie budżetu gminy za I kwartał 2009 roku wynosi : po stronie dochodów

30 % , po stronie wydatków 17 % ,

5/brałem udział w spotkaniu ze Starosta mińskim odnośnie tzw. wspólnego biletu ,

rozmowy nie osiągnęły oczekiwanych efektów ze względu na zbyt duże koszty ,

6/brałem udział w walnych zebraniach Ochotniczych Straży Pożarnych ,

7/brałem udział w zebraniach wiejskich , głównymi tematami były drogi , dostęp do

internetu .

Złożyliśmy wniosek o środki unijne na budowę sieci radiowej internetowej na terenie

gminy w tym 120 komputerów .

Nasz udział to około 300 tys.zł , stanowi to 15 % całości zadania ,

8/odbyło się wręczenie odznaczeń dla 8 par za 50 lat pożycia małżeńskiego ,

9/brałem udział w forum energetycznym w Warszawie . Omówiono strategię

rozwoju sieci energetycznej na terenie województwa mazowieckiego ,

10/brałem udział w szkoleniu na temat zarządzania kryzysowego ,

11/odbył się przetarg na dostawę żwiru , przetarg wygrał pan Miąskiewicz ,

12/trwają prace nad uzgodnieniami dokumentacji dot.wodociągów ,

Do pkt.5.Zapytania radnych .


Radny Waldemar Szymański – chcę powrócić do pism , trzeba głosować czy pisma kierować do Wójta czy też nie .

Przew.Rady Gminy - nie ma co głosować , wszystko zostało omówione .

Radny Stanisław Paderewski – trzeba uporządkować przydrożne rowy do Ryni , należy

wyciąć zakrzaczenia .

Proszę zwrócić się do Telekomunikacji Polskiej o uprzątnięcie starych słupów telefonicznych .

Na skrzyżowaniu dróg w Kobylance od strony Wólki Kobylańskiej jest bardzo słaba widoczność , prosiłbym o ustawienie lustra.

Przy kilku hydrantach trzeba założyć skrzynki z wężami i prądownicą .

Radny W.Szymański – czy teraz opłata za wodę będzie zbierana co pół roku , ostatnio była zbierana co kwartał .

Radny Sławomir Sobiepanek – w kilku miejscach na drodze w Głęboczycy po budowie

wodociągu jest piach , te miejsca trzeba uzupełnić żwirem , kto to będzie firmował i płacił ?

Radny Mirosław Koseski – na drodze w Kobylance trzeba wbudować przepust , gdyż woda

przepływa drogą do stawu .

Część osób nie płaci za śmieci , w jaki sposób ten problem będzie rozwiązany .

Radny Karol Chróścik – podczas ostatniej zbiórki odpadów firma nie odebrała opon .

Wójt Gminy – opony nie podlegają odbiorowi .

Radny M.Koseski – firma nie odebrała również wersalek , pralek .

Radny W Szymański – targowica zwierzęca nie jest sprzątana ..

Wójt Gminy – targowica zwierzęca przecież jest nieczynna .

Radny W.Szymański – część hydrantów jest zaślepiona w taki sposób ,że nie można ich uruchomić . Potrzebny jest specjalny klucz .

Do pkt.6.Informacja dyrektora SP ZOZ w dobrem z działalności w 2008 roku .


Przew.Rady Gminy – pani dyrektor pracuje sama , w związku z tym nie może brać udziału

w sesji . Jeśli natomiast macie państwo pytania i jakieś uwagi to poprosimy panią dyrektor .

Wójt Gminy – sprawozdanie z działalności SP ZOZ analizowane było na posiedzeniu

Rady Społecznej SP ZOZ jak również na posiedzeniu Komisji Oświaty ,Kultury , Zdrowia

i Spraw Socjalnych .

SP ZOZ utrzymuje się ze środków w ramach funduszy NFZ .

Od mają będzie pracował drugi lekarz , sytuacja poprawi się .

Do pkt.7.Projekt uchwały w sprawie oceny gospodarki finansowej SP ZOZ w Dobrem za

2008 rok

Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 12 głosami za przy 1 wstrzymującym się

od głosu .


Uchwała Nr XX/140/09 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.8 a/ Wszyscy radni otrzymali opinie Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu

z wykonania budżetu gminy Dobre za 2008 rok.

Opinia na piśmie w załączeniu .


Do pkt.8 b/Protokólantka odczytała opinię o wniosku Komisji rewizyjnej w sprawie

udzielenia absolutorium dla Wójta Gminy Dobre za 2008 rok.

Opinia na piśmie w załączeniu .


Do pkt.8 c/ brak dyskusji.


Do pkt.8 d/ Protokólantka odczytała wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia

absolutorium Wójtowi Gminy Dobre za 2008 rok .


Do pkt.9.Projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy Dobre

za 2008 rok


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 12 głosami za przy 1 wstrzymującym się od głosu .

Według listy obecności w głosowaniu udział wzięło 13 radnych .


Uchwała Nr XX/141/09 na piśmie w załączeniu .


Wójt Gminy podziękował radnym za udzielenie absolutorium , złożył podziękowanie wszystkim pracownikom Urzędu Gminy oraz pracownikom jednostek poległych .


Do pkt.10.Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Dobre zna 2009 rok .


Projekt uchwały omówił Wójt Gminy Dobre szczególną uwagę zwracając na

na zmianę w budżecie w zakresie zabezpieczenia środków w wysokości

65 880,oo złotych jako wkładu własnego na realizację programu dostarczenie i

udostępnienie internetu dla osób zagrożonych wykluczeniem informacyjnym

na terenie gminy .

Zabezpieczenie środków w budżecie gminy jest równoznaczne z przystąpieniem

do projektu w ramach działania 8.3 PO IG „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu -

Internet dla mieszkańców Gminy Dobre .”

Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę .


Uchwała Nr XX/142/09 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.11.Sprawozdania z działalności poszczególnych Komisji za 2008 rok przedstawili

ich przewodniczący , a w związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji

Rolnictwa sprawozdanie odczytała protokólantka .


Sprawozdania na piśmie w załączeniu .



Do pkt.12.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości

Czarnogłów „.


Radny W.Szymański – głównie chcielibyśmy zmodernizować remizę OSP dla

potrzeb młodzieży .


Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę .


Uchwała nr XX/143/09 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.13.Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XV/123/04 Rady Gminy w Dobrem

z dnia 10 marca 2004 roku w sprawie określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso podatków: rolnego, od nieruchomości i leśnego na terenie gminy Dobre, zmienionej uchwałą Nr XXIII/183/05 Rady Gminy w Dobrem z dnia 8 lutego 2005 roku w sprawie zmiany uchwały Nr XV/123/04 Rady Gminy w Dobrem z dnia 10 marca 2004 roku w s prawie określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso podatków: rolnego, od nieruchomości i leśnego na terenie gminy Dobre.


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XX/144/09 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.14 Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzanie i

zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dobre .


Wójt Gminy - materiały dotyczące kosztów otrzymaliście Państwo na posiedzeniach Komisji . Poniesione koszty były wyższe od dochodów o około 100 tysięcy złotych .

Proponowana podwyżka taryf i tak nie pokryje tej różnicy .

Na terenie gminy Dobre opłaty za wodę są jedne z najniższych wobec sąsiednich gmin.

Pan Szymański zwrócił słuszną uwagę co do częstotliwości odczytu wodomierzy ,

opóźnienie spowodowane było awaria systemu informatycznego .

Radny J.Sadoch - § 2 ust.3 , jaka jest weryfikacja tych osób .

Wójt Gminy – to są osoby ,które nie posiadają wodomierza , a korzystają z wody .

Opłata za wodę naliczana jest ryczałtowo zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa .

Radny Sł.Sobiepanek -czy szacowane są straty ?

Wójt Gminy – tak..


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 12 głosami za przy jednym przeciwnym .


Uchwała Nr XX/145/09 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.15.odpowiedzi na zapytania radnych .


Wójt Gminy – 1/ rowy przydrożne do Ryni , sukcesywnie zgłaszamy ten problem ,

zresztą jest to problem nie tylko przy tej drodze.,

2/słupy telefoniczne – wysyłamy pisma w tej sprawie , ale nie otrzymaliśmy

nigdy żadnej odpowiedzi ,

3/lustro na drodze w Kobylance – jest to droga powiatowa , wystąpimy z pismem do

Zarządu Dróg Powiatowych ,

4/odczyt wodomierzy – nastąpiła awaria systemu informatycznego stąd to opóźnienie,

5/sprawa węży i prądownic przy hydrantach – na pewno nie będą zbyt długo , po prostu

ktoś je zdemontuje ,

6/żwir na drodze w Głęboczycy – wykonawca po zakończeniu budowy wodociągu

powinien drogę doprowadzić do stanu przejezdności , wykonawca drogę przywrócił

do stanu pierwotnego , ale żwiru trzeba znowu dowieźć i będzie dowieziony ,

7/ przepust na drodze w Kobylance – sprawę przekażę do zarządu Dróg Powiatowych ,

8/zbieranie opłat za odpady generalnie przebiega nieźle , wykonanie kształtuje się

w 85 % , te osoby , które nie płacą otrzymały na razie przypomnienie , ale z czasem

trzeba będzie uruchomić urzędową procedurę ,

P.Barbara Pytkowska przew.rady sołeckiej w Kątach Borucza – a co ze śmieciami , które

składowane są w dołach czy innych przypadkowych miejscach ?

Wójt Gminy – jest to problem bardzo poważny , ale zauważa się ,że dzikich wysypisk nie przybywa . Generalnie wysypisko śmieci należy do właściciela działki .

9/zbiórka śmieci gabarytowych , niektóre rzeczy nie podlegają zbiórce . Czasem trzeba

pracowników trochę zdyscyplinować ,

10/ targowica zwierzęca jest zamknięta od roku , opłaty nie są zbierane , ale

wyślę pracownika i posprząta śmieci ,

11/nikt nie zlecał zaślepiania hydrantów , w roku ubiegłym odbył się przegląd hydrantów .


Do pkt.16.Radni w głosowaniu jawnym przyjęli protokół z poprzedniej sesji tj.z dnia

18 lutego 2009 roku 9 głosami za przy 4 wstrzymujących się od głosu .


Do pkt.17.Wolne wnioski .

Wójt Gminy - zapraszam wszystkich do udziału w uroczystościach związanych z

obchodami święta 3 Maja oraz Dnia Strażaka .

Radny K.Laskowski – czy prace w rynku zakończą się w czerwcu , czy w tym roku

będzie budowana kanalizacja na ulicy Szkolnej ?

Wójt Gminy - o ostatecznych terminach i zakresie prac nie odpowiem .

Złożono wniosek na rewitalizację centrum Dobrego . Na ulicy Szkolnej

faktycznie planuje się budowę kanalizacji , w związku z tym droga będzie w bardzo

złym stanie technicznym , postaramy się zabezpieczyć ją tłuczniem .


P..K.Laskowski – rozumiem ,że po tłuczniu będzie robiona stabilizacja.

Wójt Gminy – tłuczeń jest stabilizacją .

Radny J.Sadoch - na posiedzeniach Komisji informowałem o wnioskach składanych

do Urzędu Marszałkowskiego przez Lokalną Grupę Działania Ziemi Mińskiej .

Będą jakieś środki do pozyskania .

W dniu 1 czerwca zorganizowany będzie rajd rowerowy dla dzieci z możliwością

uzyskania karty rowerowej .


Do pkt.18.W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący rady Gminy dokonał

zamknięcia sesji .


Protokółowała :
Anna Kalinowska

Przewodniczący Rady Gminy
Jan Rudnik