Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY DOBRE
I. Postanowienia ogólne:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre zwany dalej ,,Regulaminem” określa:
-
zakres działania i zadania Urzędu,
-
zasady funkcjonowania Urzędu,
-
strukturę organizacyjna Urzędu,
-
zakres działania i zadania Wójta ,Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika Gminy,
-
-
zakres działania i zadania poszczególnych referatów, samodzielnych stanowisk pracy oraz komórek organizacyjnych w Urzędzie,
6. zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu aktów prawnych,
7. organizację kontroli,
8 organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw
obywateli w Urzędzie,
9. zasady podpisywania pism i decyzji .
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa, o :
-
Gminie – należy przez to rozumieć gminę Dobre,
-
Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dobre,
-
Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Dobre,
-
Wójcie, Zastępcy Wójta, Skarbniku , Sekretarzu – należy przez to rozumieć odpowiednio Wójta, Zastępcę Wójta, Sekretarza, Skarbnika Gminy Dobre,
-
Referacie – należy przez to rozumieć również samodzielne stanowisko pracy lub komórki organizacyjnej w Urzędzie do określonych spraw,
-
ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym/Dz. U. z 2015r poz.1515/
§ 3
-
Urząd jest jednostką budżetową Gminy w rozumieniu ustawy o finansach
publicznych .
-
Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
§ 4
1 Siedzibą Urzędu jest Dobre ul. Tadeusza Kościuszki 1.
2. Godziny pracy Urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu.
-
Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów w dni robocze, niedziele, święta oraz dni
dodatkowo wolne od pracy.
II. Zakres działania i zadania Urzędu:
§ 5
-
Wójt , jako organ wykonawczy Gminy realizuje zadania :
-
własne – wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
-
zlecone z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie ustaw,
-
powierzone – wykonywane na podstawie zawartych porozumień z organami. administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego, wynikające z uchwał Rady Gminy, porozumień komunalnych i innych, wynikające z innych ustaw szczególnych,
-
Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.
§ 6
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu zadań i kompetencji , a w szczególności:
-
załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
-
przygotowywanie pod względem merytorycznym i prawnym materiałów
niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawania zarządzeń ,decyzji, postanowień
i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowaniu innych
czynności prawnych przez organy gminy,
-
wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych
wchodzących w zakres zadań gminy,
-
zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz
załatwiania skarg i wniosków,
-
opracowywanie i przygotowywanie materiałów do projektu budżetu gminy,
-
wykonywanie czynności służących realizacji budżetu gminy,
-
zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji Rady i posiedzeń jej
Komisji,
-
prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu
w siedzibie Urzędu,
-
realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz
uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
-
wykonywanie prac kancelaryjnych , a w szczególności:
a przyjmowanie , wysyłanie, rozdział i przekazywanie korespondencji,
b prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c przechowywanie akt ,
d przekazywanie akt do archiwum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami, a w szczególności z instrukcją kancelaryjną opublikowaną w
Dzienniku Ustaw,
-
realizacja obowiązków i uprawnień służących Wójtowi , jako wykonującemu
uprawnienia samorządowego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami prawa,
-
organizowanie dostępu do informacji publicznej.
III. Zasady funkcjonowania Urzędu .
§ 7
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
-
praworządności,
-
służebności wobec społeczności lokalnej,
-
racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
-
jednoosobowego kierownictwa ,
-
kontroli wewnętrznej,
-
podziału zadań pomiędzy : Wójta, Zastępcę ,Sekretarza i Skarbnika, Kierowników
Referatów oraz poszczególne stanowiska pracy,
-
wzajemnego współdziałania,
-
sprawności i skutecznego działania.
§ 8
-
Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych
dla poszczególnych stanowisk w oparciu o kryteria:
-
zgodności z prawem opracowywanych projektów decyzji, postanowień
-
inicjowania i opracowywania projektów uchwał i zarządzeń .
-
Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na
-
podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania ze szczególnym
-
uwzględnieniem Kodeksu Postępowania Administracyjnego
b. Instrukcji Kancelaryjnej opublikowanej w Dzienniku Ustaw.
§ 9
-
Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
-
Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Zastępcy Wójta, Sekretarza i Skarbnika .
-
Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
-
W czasie nieobecności wójta, Urzędem kieruje Zastępca Wójta
-
Wójt Zastępca Wójta, Sekretarz, Skarbnik są bezpośrednio przełożonymi podległych
im pracowników i sprawują nadzór nad nimi
-
Pracą referatów kierują kierownicy referatów, a w czasie ich nieobecności
wyznaczony przez wójta lub kierownika pracownik referatu
-
Kierownicy referatów i samodzielnych stanowisk zapewniają:
- prawidłową i terminową realizację zadań,
- kulturalną, sprawną i merytoryczną obsługę.
-
Zastępca Wójta, Skarbnik ,Sekretarz , Kierownicy referatów i samodzielne
stanowiska pracy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za należyte wykonywanie
zadań.
§ 10
-
Referaty i stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu
lub pisemnego upoważnienia Wójta w zakresie właściwości rzeczowej.
-
Referaty i stanowiska są zobowiązane do współdziałania w Urzędzie, a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji w załatwianych sprawach .
§ 12
-
W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna .
-
Szczegółowy zakres kontroli określa załącznik Nr 1 do Regulaminu.
-
Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej
odpowiedzialny jest Wójt .
4. Czynności kontrolne w zakresie swoich uprawnień wykonują także z Urzędu
Zastępca Wójta, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
IV. Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 14
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu i należytej obsługi obywateli ,
tworzy się następującą strukturę organizacyjną Urzędu:
Kierownictwo urzędu stanowią
-
Wójt Gminy
-
Zastępca Wójta Gminy
-
Sekretarz Gminy
-
Skarbnik gminy
§ 15
-
Podstawową komórką organizacyjną Urzędu jest Referat.
-
Poza Referatem w strukturze Urzędu funkcjonują samodzielne stanowiska pracy
i komórki organizacyjne.
3 Pracą referatów kierują ich kierownicy - Kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi
podległych pracowników i sprawują nadzór nad realizacją obowiązków służbowych
§ 16
W skład Urzędu wchodzą następujące referaty
1 Referat Organizacyjno-Społeczny (symbol OS )
2. Referat Budżetu i Finansów (symbol BF )
3. Referat Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych (symbol GKI )
4. Referat Oświaty Sportu i Turystyki (symbol OST)
oraz samodzielne stanowisko :
-
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego (USC), Zarządzanie Kryzysowe (symbol
ZK), Obrona Cywilna (symbol OC), Sprawy Wojskowe (symbol SW)
ochrona informacji niejawnych – pion ochrony (IN)
§ 17
-
Obsługę prawną Urzędu , organów Gminy i gminnych jednostek organizacyjnych
zapewnia się poprzez zatrudnienie Radcy Prawnego w ramach umowy zlecenia bądź
umowy o pracę.
-
W urzędzie działa administrator bezpieczeństwa informacji powołany przez Wójta
spośród pracowników.
§ 18
Referaty dzieli się na stanowiska pracy. :
Stanowiska w referacie Organizacyjno-Społecznym
-
kierownik referatu – prowadzący sprawy organizacyjne, kadrowe, działalności
gospodarczej ,wydawania zezwoleń na handel alkoholem,
-
do spraw kancelaryjno-technicznych i archiwizacyjnych
-
do spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych,
-
do spraw Rady Gminy i ochrony przeciwpożarowej,
-
do spraw obsługi informatycznej , który jednocześnie sprawuje funkcję administratora ABI
-
robotnik gospodarczy – woźny,
Stanowiska w referacie Budżetu i Finansów
-
kierownik referatu- Skarbnik Gminy/Główny Księgowy Urzędu/,
-
do spraw księgowości budżetowej – Zastępca Skarbnika Gminy,
-
do spraw księgowości budżetowej i kasy
-
do spraw księgowości podatkowej,
-
do spraw wymiaru zobowiązań pieniężnych i kontroli
-
do spraw księgowości z zakresu gospodarki komunalnej
. Stanowiska w referacie Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych
-
kierownik referatu- prowadzący sprawy gospodarki wodno-ściekowej i drogownictwa
-
do spraw inwestycji i zamówień publicznych,
-
do spraw planowania przestrzennego i budownictwa,
-
do spraw rolnictwa i gospodarki nieruchomościami,
-
do spraw ochrony środowiska ,
-
do spraw funduszy strukturalnych
-
konserwatorzy gminnej oczyszczalni ścieków
-
kierowca
-
pracownicy gospodarczy
Stanowiska w referacie Oświaty Sportu i Turystyki
-
kierownik referatu, zastępca wójta
-
do spraw księgowości budżetowej oświaty
-
do spraw wynagrodzeń
-
do spraw oświaty sportu i turystyki
Samodzielne stanowiska
-
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego prowadzący sprawy – Urzędu Stanu
Cywilnego - Zarządzania Kryzysowego - Obrony Cywilnej - Sprawy Wojskowe ,
i sprawuje funkcję pełnomocnika informacji niejawnych
-
Graficzny schemat organizacyjny urzędu określa załącznik Nr 2 do Regulaminu
V Zadania Wójta , Zastępcy Wójta , Sekretarza Gminy i Skarbnika gminy
§ 19
Do zakresu działania i kompetencji Wójta należy w szczególności:
-
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i Urzędu Gminy oraz wydawanie w tym zakresie stosowanych zarządzeń , decyzji , postanowień, pism, zawieranie umów
-
reprezentowanie Gminy na zewnątrz,
-
uczestniczenie w pracach związków i porozumień międzygminnych oraz
wykonywanie zadań wynikających z tych porozumień
-
realizacja uchwał Rady Gminy,
-
realizacja budżetu Gminy oraz nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych Gminy
-
gospodarowanie mieniem komunalnym,
-
zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
-
wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
-
podejmowanie innych decyzji dotyczących Urzędu , podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz urzędu,
-
składanie oświadczeń woli w imieniu Gminy,
-
wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury
-
ustalanie polityki kadrowej i płacowej w Urzędzie
-
nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, oraz zadań podjętych w ramach porozumień
-
upoważnienie innych pracowników urzędu do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych, o których mowa w pkt.9
-
wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy,
-
organizowanie akcji ratowniczej w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
-
podejmowanie i inicjowanie działań w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym które nie są zastrzeżone na rzecz innych podmiotów
-
udzielanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych,
-
przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
-
wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji wójta przez przepisy prawa oraz uchwał Rady Gminy
-
składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji uchwał oraz działalności Wójta między sesjami,
-
powoływanie i odwoływanie Zastępcy Wójta.
-
Zgłaszanie propozycji zmian w budżecie Gminy.
-
Udzielanie Kierownikom Jednostek Organizacyjnych Gminy Dobre pełnomocnictwa do jednoosobowego działania w zakresie ustalonym w pełnomocnictwie.
Wójt sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością następujących stanowisk pracy:
-
zastępcy wójta
-
sekretarza gminy,
-
skarbnika gminy,
-
kierowników referatów
-
kierownika urzędu stanu cywilnego,
-
radcy prawnego,
-
komórki organizacyjnej ( pełnomocnika) ds. informacji niejawnych,
-
administratora bezpieczeństwa informacji,
§20
Do zakresu działania i kompetencji Zastępcy Wójta należy :
-
Zastępca Wójta przejmuje zadania i kompetencje Wójta w czasie nieobecności Wójta lub w czasie niemożliwości pełnienia obowiązków przez Wójta.
-
Zastępca Wójta wykonuje zadania powierzone mu przez Wójta.
-
Zastępca Wójta wykonuje inne zadania na polecenie lub z upoważnienia Wójta.
-
wykonywanie wobec Wójta czynności z zakresu prawa pracy, poza nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy oraz ustaleniem wynagrodzenia Wójta;
-
Nadzorowanie prowadzonych inwestycji i remontów w gminie i jednostkach organizacyjnych Gminy.
-
Opracowywanie projektów programów rozwoju infrastruktury technicznej oraz ich koordynowanie i uaktualnianie.
-
Sporządzanie wniosków o dofinansowanie inwestycji gminnych oraz koordynowanie tych działań;
-
Podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie środków z Funduszy Europejskich i innych, oraz informowanie mieszkańców Gminy o możliwościach korzystania z tych funduszy
-
Utrzymywanie stałych kontaktów z fundacjami i innymi podmiotami wspierającymi inwestycje wiejskie;
-
Nadzorowanie wykonania czynności wynikających z procedury udzielania zamówień publicznych.
-
Sprawowanie nadzoru nad funkcjonowaniem urządzeń i budynków komunalnych, min
- stacjach uzdatniania wody
- oczyszczalni ścieków,
- składowisku odpadów komunalnych
- targowisku w Dobrem
- mieszkań komunalnych;
-
Realizacja zadań określonych uchwałami Rady Gminy w zakresie: powierzonych spraw, współdziałania z innymi gminami i organizacjami pozarządowymi, współpracy ze społecznościami lokalnymi oraz promocji Gminy.
-
Przygotowywanie projektów aktów normatywnych organów Gminy w zakresie powierzonych spraw.
-
prowadzenie i nadzorowanie spraw związanych z zadaniami Gminy jako organu prowadzącego przedszkole, szkoły, sprawy związane z ochroną zdrowia, kulturą, sportem, wypoczynkiem, rekreacją, rozwojem i promocją gminy;
-
Prowadzenie spraw wynikających z ustawy o systemie oświaty, Karta Nauczyciela i Rozporządzeń wydanym w tym zakresie
-
Przedkładanie projektów uchwał Wójtowi i Radzie Gminy w sprawie tworzenia sieci szkół i placówek oświatowych z uwzględnieniem prognoz demograficznych, uwarunkowań społecznych, pedagogicznych oraz ekonomicznych.
-
Przedkładanie Wójtowi i Radzie Gminy projektów statutów nowo zakładanych placówek oświatowych oraz propozycji zmian w statutach już istniejących.
-
Przedkładanie Wójtowi i Radzie Gminy dokumentacji związanej z tworzeniem, likwidacją, przekształceniem placówek oświatowych,. kierowanie sprawami związanymi z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów placówek oświatowych.
-
Analiza arkuszy organizacyjnych szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkola oraz przedkładanie ich do zaopiniowania Wójtowi Gminy.
-
Organizacja dowozu dzieci do i z placówek oświatowych zgodnie z obowiązującymi w tej dziedzinie przepisami.
-
Przygotowywanie oraz przedkładanie Wójtowi, Radzie Gminy sprawozdań i informacji z zakresu realizacji zadań oświatowych.
-
Współpraca z Kuratorium Oświaty oraz dyrektorami placówek oświatowych.
-
.Przygotowywanie projektów aktów prawnych w sprawie powoływania i odwoływania dyrektora GOK.
-
Nadzór nad organizacją imprez masowych oraz przygotowywanie i przedkładanie Wójtowi Gminy stosownych zezwoleń i decyzji.
-
dokonywanie okresowych ocen pracowników bezpośrednio podległych.
-
Zastępca Wójta pełni funkcję Kierownika Referatu Oświaty Kultury i Sportu.
Zastępca Wójta sprawuje bezpośredni nadzór nad
- Referatem Gospodarki Komunalnej, Inwestycji i Zamówień Publicznych,
- referatem Oświaty Kultury i Sportu
- placówkami oświatowymi dla których gmina jest organem założycielskim i
prowadzącym
§ 21
Do zadań Sekretarza Gminy należy:
-
zapewnienie sprawnego funkcjonowania Urzędu,
-
organizowanie pracy urzędu,
-
nadzór nad realizacją przez Urząd aktów prawnych organów władzy i administracji
rządowej oraz uchwał Rady Gminy,
-
w czasie nieobecności Zastępcy Wójta wykonywanie wobec Wójta czynności z zakresu prawa pracy, poza nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy oraz ustaleniem wynagrodzenia Wójta;
-
przedkładanie Wójtowi propozycji dotyczących usprawnienia pracy Urzędu;
-
zapewnienie prawidłowego obiegu dokumentów - dekretacja korespondencji przychodzącej;
-
nadzór nad sprawnością i terminowością załatwiania spraw obywateli w urzędzie
-
opracowywanie projektów : Regulaminu Organizacyjnego Urzędu, Regulaminu
Pracy oraz projektów ewentualnych zmian tych aktów,
-
nadzór nad opracowywaniem projektów zakresów czynności dla pracowników urzędu,
-
koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
-
Nadzór nad jakością i terminowością załatwiania skarg, wniosków i listów obywateli
-
kontrola wewnętrzna w urzędzie w zakresie terminowości i poprawności
załatwiania i prowadzenia spraw
-
dyscyplinę pracy w urzędzie oraz doskonalenie kadr,
-
organizowanie współdziałania z sołectwami oraz jednostkami organizacyjnymi
-
realizacja zarządzeń Wójta i wniosków Komisji Rady Gminy w zakresie
dotyczącym urzędu
-
koordynacja realizacji zadań w zakresie ochrony mienia oraz tajemnicy państwowej i służbowej;
-
nadzorowanie przestrzegania przepisów na stanowiskach pracy w tym przepisów o ochronie danych osobowych, tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o bhp i ppoż., o dostępie do informacji publicznej oraz o zamówieniach publicznych;
-
współdziałanie z radcą prawnym (adwokatem) w zakresie sprawowania obsługi prawnej Urzędu
-
prowadzenie analiz publikacji prasowych dotyczące działalności Urzędu;
-
nadzór nad prawidłowym wykorzystaniem i funkcjonowaniem programu EZD,
-
koordynowanie działań dotyczących przeprowadzania ocen pracowników,
-
zastępowanie Wójta w określonych sprawach na podstawie pisemnego
upoważnienia udzielonego przez Wójta ,
-
udział w sesjach Rady Gminy,
-
zabezpieczenie bieżącego funkcjonowania Urzędu, w tym sprawowanie nadzoru nad budynkiem Urzędu;
-
dbanie o wygląd budynku urzędu i jego otoczenie,
-
nadzór nad przestrzeganiem zasad ustalonych w Regulaminie Pracy,
-
współpraca z Gminnym Ośrodkiem Kultury,
-
inne zlecone przez Wójta,
-
Sekretarz Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad Referatem Organizacyjno- Społecznym .
§ 22
Skarbnik Gminy sprawuje funkcję głównego księgowego budżetu
Do zakresu działania Skarbnika Gminy w szczególności należy:
-
Prowadzenie gospodarki finansowej Gminy,
-
wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie
rachunkowości,
-
koordynowanie prac związanych z opracowaniem projektu budżetu gminy i
opracowywanie projektu budżetu Gminy,
-
dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji
i wykonaniu ,
-
przekazywanie kierownikom referatów i pracownikom oraz kierownikom jednostek
podległych , wytycznych oraz danych niezbędnych do opracowywania projektu
planu budżetu,
-
przygotowywanie projektów uchwał i zarządzeń Wójta Gminy związanych z
gospodarką finansową Gminy
-
nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej,
-
kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych ,
-
nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminy i podległych gminie jednostek,
-
dokonywanie wewnętrznej kontroli finansowej,
-
przestrzeganie prawidłowego obiegu informacji i dokumentacji finansowej,
-
realizacja zadań finansowych gminy wynikających w szczególności z ustaw :
o samorządzie gminnym, o podatku rolnym, leśnym , o podatkach i opłatach lokalnych, opłacie skarbowej, finansach publicznych, ordynacja podatkowa, o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych , podatku VAT, podatku od czynności cywilnoprawnych, postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
-
nadzór nad ewidencją i gospodarką majątku Gminy,
-
nadzór nad sprawozdawczością finansową Gminy,
-
udział w sesjach Rady Gminy,
-
opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,
-
współpraca z Sekretarzem Gminy w realizacji Regulaminu Kontroli Zarządczej,
-
realizacja innych zadań w zakresie finansów przyjętych przez gminę na podstawie
ustaw, porozumień lub wynikających z przepisów szczególnych oraz poleceń i
upoważnień Wójta.
-
Skarbnik Gminy pełni funkcję Kierownika Referatu Budżetu i Finansów
VI. Obowiązki kierowników referatów
§ 23
Pracą referatów kierują kierownicy
1. Kierownik odpowiedzialny jest za sprawne funkcjonowanie referatu dyscyplinę pracy,
organizowanie zastępstw w czasie niezdolności do pracy lub urlopów pracowników
referatu, za terminowe i zgodne z prawem załatwianie spraw należących do zakresu
działania referatu , oraz prawidłowe stosowanie instrukcji kancelaryjnej, w tym za
terminowe przekazywanie akt do archiwum.
2. Do obowiązków kierowników referatu należy:
-
Kierowanie i kształtowanie u podległych pracowników postaw sumienności, dbałości o pracę i wysoka jej jakość, oraz zaangażowania w pracy.
-
Ustalanie zakresów czynności, zadań i odpowiedzialności dla podległych pracowników w uzgodnieniu z Wójtem, Zastępcą Wójta i Sekretarzem
-
Dokonują okresowej oceny kwalifikacyjnej pracowników samorządowych w oparciu o obowiązujące przepisy oraz występują z wnioskami osobowymi dot. wyróżnienia, nagrody, awansu, a także kar regulaminowych w stosunku do podległych im pracowników, a przynajmniej raz w roku wykonują samoocenę systemu kontroli zarządczej dokumentując jej wyniki.
-
Należyta organizacja pracy, prawidłowe wykonywanie zadań objętych zakresem referatów.
-
Kierowanie pracą referatu oraz nadzór nad właściwym spełnianiem obowiązków przez
pracowników referatu.
-
Prawidłowy podział pracy w referacie i zaopiniowanie realizacji zadań
-
Nadzór nad prawidłowym i terminowym wykonywaniem zadań i załatwiania spraw
przez pracowników referatu.
-
Nadzór nad przestrzeganiem przez pracowników przepisów prawa przepisów o ochronie danych osobowych, informacji niejawnych i tajemnicy służbowej oraz dyscypliny pracy odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych
-
Przestrzeganie i bieżąca realizacja zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej.
-
Przyjmowanie i załatwianie interesantów.
-
Inicjowanie, przygotowywanie projektów uchwał i innych materiałów dla potrzeb Rady i Komisji.
-
Obowiązkowe uczestnictwo w Sesjach Rady posiedzeniach Komisji Rady, na polecenie Wójta lub Sekretarza Gminy.
-
Realizowanie interpelacji, wniosków radnych i opinii Komisji Rady w ciągu 14 dni od dnia ich otrzymania.
-
Współdziałanie z organami samorządu mieszkańców wsi, a szczególnie w udzielaniu pomocy w realizacji zadań i uczestnictwo w zebraniach wiejskich.
VII Wspólne zadania referatów i samodzielnych stanowisk pracy
§ 24
Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należy
przygotowywanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich ,
a w szczególności:
-
Znajomość Kodeksu Pracy, Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Postępowania Administracyjnego, ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o finansach publicznych i innych przepisów materialnych niezbędnych na danym stanowisku,
-
Bieżące dostosowywanie działań do aktualnych przepisów prawnych obowiązujących na stanowisku, znajomość orzecznictwa w tym zakresie,
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o dostępie do informacji publicznej
-
Umiejętność uzyskiwania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nie
rozstrzygniętych normą prawną.
-
Zapewnienie sprawnej, merytorycznej i terminowej realizacji zadań i obsługi
interesantów,
-
Prowadzenie postępowań administracyjnych oraz przygotowywanie merytoryczne
i prawne projektów decyzji administracyjnych w zakresie właściwości stanowiska,
-
Przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
-
Współpraca z Radą Gminy i jej Komisjami,
-
Współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu projektu budżetu gminy współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej,
-
Przygotowywanie sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
-
Współdziałanie z Sekretarzem w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego
pracowników,
-
Stosowanie obowiązującej instrukcji kancelaryjnej zasad wewnętrznego obiegu i
przechowywania akt oraz ich archiwizacja,
-
Usprawnianie metod i form pracy własnej w urzędzie,
-
przekazywanie Skarbnikowi Gminy wszystkich umów zawartych na stanowiskach,
a wynikających z bieżącej realizacji zadań oraz rachunków i faktur opisanych pod
względem merytorycznym,
-
Udział w pracach na rzecz wyborów , referendów i spisów ,
-
Wykonywanie obowiązków statystycznych,
-
Rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie właściwości stanowiska pracy,
-
Współpraca między referatami i samodzielnymi stanowiskami w sprawach
wymagających wspólnego rozstrzygnięcia,
-
Realizacja zadań wynikających z ustaw i wydanych do nich przepisów wykonawczych
a- prawo zamówień publicznych,
b- o ochronie danych osobowych,
c- o ochronie informacji niejawnych,
d- o dostępie do informacji publicznej
e o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
-
Organizowanie pozyskiwania środków finansowych spoza budżetu gminy na
zadania realizowane na danym stanowisku.
-
Systematyczne przekazywanie odpowiednich materiałów do Biuletynu Informacji Publicznej pracownikowi odpowiedzialnemu za jej prowadzenie w urzędzie.
-
Wykonywanie zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
-
Przygotowywanie i opracowywanie materiałów promujących gminę
-
Realizacja zadań wynikających z zarządzeń Wójta Gminy.
-
Przygotowywanie projektów uchwał, zarządzeń i regulaminów dot. wykonywanej pracy na zajmowanych stanowiskach..
-
Przygotowywanie artykułów prasowych do gazetki gminnej.
VIII Zakres działania poszczególnych referatów i samodzielnych stanowisk
pracy w Urzędzie:
§ 25
Do podstawowego zakresu działania Referatu Organizacyjno-Społecznego należy:
-
koordynowanie spraw związanych z organizacją funkcjonowania Gminy, jej organów, jednostek pomocniczych i organizacyjnych,
-
obsługa organizacyjno oraz kancelaryjno - biurowa Rady Gminy i Komisji Rady,
-
prowadzenie Sekretariatu Wójta i obsługa kancelaryjna Urzędu,
-
koordynowanie spraw związanych z organizacją Urzędu,
-
prowadzenie spraw pracowniczych pracowników Urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych,
-
realizacja zadań w zakresie informacji niejawnych,
-
obsługa administracyjno - gospodarcza Urzędu,
-
realizacja całokształtu zadań w zakresie informatyki,
-
prowadzenie spraw w zakresie zadań Gminy wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,
-
wykonywanie zadań wynikających z przepisów o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych, i innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy Kodeks Wyborczy i referendum,
-
prowadzenie spraw z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego i wolontariacie,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o funduszu sołeckim,
-
wykonywanie zadań wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higieny pracy,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o cudzoziemcach i innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Świadczeniach usług drogą elektroniczną, podpisie elektronicznym,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy i rozporządzeń o kombatantach,
-
znajomość ustawy Urzędowe nazwy miejscowości i obiektów fizjograficznych. oraz wykonywanie w tym zakresie zadań,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Partnerstwo publiczno-prywatne,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o Zakładowym funduszu świadczeń socjalnych,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Przeciwdziałanie narkomanii,
-
wykonywanie całokształtu zadań wynikających z przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa przeciwpożarowego Gminy i Urzędu Gminy,
-
pomoc w obsłudze kancelaryjno-technicznej jednostek OSP,
-
prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta,
-
prowadzenie kalendarza prac Wójta i Zastępcy Wójta,
-
organizowanie przyjęć interesantów w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej, w tym: w ramach skarg i wniosków, listów i interwencji wpływających do Urzędu Gminy,
-
obsługa poczty elektronicznej, e-PUAP,
-
prowadzenie archiwum zakładowego w Urzędzie
-
współdziałanie z Rządowym Centrum Informatycznym , Centralnym Biurem
adresowym i Wojskowymi Komendami Uzupełnień
-
prowadzenie spraw dotyczących zgromadzeń,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o repatriacji w zakresie kompetencji organów Gminy,
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad ich rozpatrywaniem,
-
prowadzenie całokształtu spraw z zakresu funkcjonowania oraz obsługa kancelaryjno-techniczna Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,
-
prowadzenie spraw związanych z wybieraniem i odwoływaniem ławników do
sądów powszechnych,
-
współdziałanie z policją oraz przyjmowanie informacji od komendanta policji w zakresie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
-
opracowywania aktów prawnych dotyczących tworzenia, przekształcania i
likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oraz współdziałanie z
zakładami opieki zdrowotnej w sprawie monitorowania stanu zdrowia
mieszkańców gminy oraz potrzeb w zakresie opieki lekarskiej oraz
opracowywania projektów profilaktyki i promocji zdrowia,
-
koordynacja prac związanych z prowadzeniem i zamieszczaniem
odpowiednich informacji w Biuletynie Informacji Publicznej i stronie
internetowej Urzędu Gminy,
-
wprowadzenie w życie i realizacja Zarządzenie Wójta Gminy Dobre
w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego
instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania
danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre oraz Zarządzenia
Wójta Gminy Dobre w sprawie ustalenia ,,Polityki
bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do
przetwarzania danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre”
-
planowanie i nadzór nad zakupem sprzętu informatycznego i eksploatacyjnego, realizacją programów i przeglądów z zakresu informatyzacji,
-
nadzorowanie legalności oprogramowania komputerowego i składanie pisemnych informacji przełożonemu z tego zakresu,
-
tworzenie aktów prawnych w XML oraz przekazanie ich do publikacji,
-
wprowadzanie materiałów na stronę internetową Gminy,
-
prowadzenie punktu Potwierdzania Profilu Zaufanego,
-
nadzór nad monitoringiem na terenie Gminy , centralą telefoniczną, aparatami stacjonarnymi i komórkowymi w Urzędzi,.
-
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem systemów teleinformatycznych,
-
pełnienie funkcji ABI -bezpośrednia podległość przez Wójta Gminy,
-
pełnienie funkcji administratora EZD w Urzędzie Gminy,
-
współpraca z organizacjami, stowarzyszeniami,
-
prowadzenie postępowań administracyjnych na przeprowadzanie zbiórek publicznych na terenie gminy,
-
koordynacja działań jednostek ochotniczych straży pożarnych,
-
współpraca z jednostkami OSP w zakresie wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek OSP,
-
współpraca z jednostkami OSP w zakresie gospodarki sprzętem, urządzeniami pożarniczymi i pojazdami stanowiącymi wyposażenie tych jednostek. Organizowanie gminnych zawodów sportowo - pożarniczych dla jednostek OSP i Młodzieżowych Drużyn Pożarniczych,
-
organizowanie przeprowadzenia badań lekarskich oraz ubezpieczanie członków OSP od następstw wypadków podczas wykonywania zadań statutowych,
-
nadzór nad przechowywaniem pieczęci urzędowych
-
prowadzenie spraw związanych z zatrudnieniem osób skierowanych
z Powiatowego Urzędu Pracy (w ramach robót publicznych, prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych itp.).
-
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,, OS „
-
Sprawy związane z obsługą Rady Gminy i jej organów znakowane są symbolem ,,BRG”
Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji , należy:
1. wprowadzanie w życie i kontrolę właściwego przestrzegania Instrukcji
stanowiącej załącznik do Zarządzenia Wójta Gminy Dobre
w sprawie zasad przetwarzania danych osobowych i warunków
technicznych zabezpieczenia systemów informatycznych zawierających te dane ,
2 wprowadzenie w życie i realizacja Zarządzenia Wójta Gminy Dobre
w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego
instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania
danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre oraz Zarządzenia
Wójta Gminy Dobre w sprawie wprowadzenia do
użytku służbowego polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
w Urzędzie Gminy Dobre.
Do zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji w szczególności należy:
-
przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu , w którym
przetwarzane są dane osobowe,
-
podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wykrycia naruszeń
zabezpieczeń lub podejrzenia naruszenia w systemie,
-
nadzór nad fizycznym zabezpieczeń pomieszczeń , w których przetwarzane są
dane osobowe oraz nadzór nad kontrolą przebywających w nim osób,
-
nadzór nad naprawami ,konserwacją oraz likwidacją urządzeń komputerowych, na
których zapisane są dane osobowe,
-
zarządzanie hasłami użytkowników ,systemami antywirusowymi i ich procedurami ,
-
nadzór nad wykonywaniem kopii zapasowych, ich przechowywaniem oraz
okresowym sprawdzaniem pod kątem ich dalszej przydatności ,
-
nadzór nad obiegiem dokumentów zawierających dane osobowe,
-
nadzór nad prawidłowością archiwizacji oraz usuwania danych osobowych,
-
nadzór nad prowadzeniem wymaganej dokumentacji.
-
Administrator Bezpieczeństwa Informacji używa symbolu ,,ABI”
-
Do zadań Referatu Budżetu i Finansów należy
§ 26
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o rachunkowości.
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy - Postępowanie egzekucyjne w administracji oraz wynikających z innych powiązanych z tym aktów prawnych.
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy, Ordynacja podatkowa -Podatek rolny, podatek leśny , podatek od nieruchomości, podatki i opłaty lokalne, podatek akcyzowy.
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy Postępowanie w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
-
Opracowanie projektu budżetu gminy, projektów planów finansowych dochodów i wydatków gminy.
-
Przygotowanie projektów uchwał w sprawach budżetu oraz podatków i opłat
lokalnych oraz zarządzeń budżetowych.
-
Informowanie jednostek organizacyjnych o zmianach w ich planach finansowych.
-
Zapewnienie płynności finansowej urzędu.
-
Prowadzenie rachunkowości w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.
-
Rozliczanie zaliczek, ryczałtów i delegacji służbowych.
-
Przyjmowanie i weryfikacja sprawozdawczości budżetowej jednostek organizacyjnych.
-
Sporządzanie sprawozdań budżetowych, analiz, informacji z wykonania planów finansowych.
-
Prowadzenie ksiąg rachunkowych.
-
Dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalenie wyniku finansowego.
-
Księgowanie dokumentów finansowych dochodów budżetowych jednostki i organu Urzędu Gminy w rozbiciu na księgi analityczne i syntetyczne oraz konta wg planu kont organu i jednostki zgodnie z klasyfikacją budżetową odrębnie dla jednostki i organu.
-
Prowadzenie ewidencji środków trwałych oraz ich umorzeń;
-
Wystawianie faktur VAT, prowadzenie rejestru oraz rozliczeń z urzędem skarbowym.
-
Prowadzenie ewidencji zaciągniętych kredytów i pożyczek, dokonywanie terminowych spłat rat kredytów i pożyczek zgodnie z wyznaczonym harmonogramem spłat.
-
Prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej jednostek ochotniczych straży pożarnych na terenie gminy.
-
Ewidencja druków ścisłego zarachowania.
-
Sporządzanie list płac pracowników zatrudnionych w urzędzie, inkasa sołtysów, konserwatorów OSP, pracowników gospodarczych oraz pracowników zatrudnionych w ramach robót publicznych i prac interwencyjnych.
-
Sporządzanie list płac innych świadczeń pieniężnych wynikających ze stosunku pracy, umów zlecenia, umów o dzieło itp., diet i innych należności pieniężnych dla radnych i sołtysów.
-
Przygotowanie i dokonywanie wypłat świadczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych.
-
Prowadzenie ewidencji wynagrodzeń.
-
Prowadzenie rozliczeń i sporządzanie odpowiednich dokumentów dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Powiatowego Urzędu Prac, Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń, PFRON.
-
Prowadzenie księgowości funduszy celowych, ZFŚS, sum depozytowych.
-
Prowadzenie spraw w zakresie ulg w podatkach w tym: umorzeń, odroczeń terminu płatności, rozkładania na raty podatku lub zaległości podatkowych i odsetek.
-
Ustalanie wysokości zobowiązań z tytułu podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego dla osób fizycznych.
-
Ustalanie wysokości zobowiązań z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi, naliczanie opłat i ich weryfikacja.
-
Określanie wysokości zobowiązania podatkowego podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego dla osób prawnych, kontrola deklaracji składanych przez osoby prawne.
-
Prowadzenie dla potrzeb podatkowych ewidencji nieruchomości i gruntów rolnych oraz aktualizowanie danych w niej zawartych.
-
Przeprowadzanie kontroli w terenie w zakresie podatków i opłat lokalnych osób fizycznych i prawnych.
-
Prowadzenie rejestru dokumentacji przypisów i odpisów należnych zobowiązań pieniężnych.
-
Prowadzenie rachunkowości podatkowej od osób fizycznych i prawnych w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego i podatku od środków transportowych.
-
Windykacja należności z tytułu podatków i opłat, współdziałanie w tym zakresie z Urzędem Skarbowym.
-
Prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych.
-
Prowadzenie postępowania przygotowawczego do postępowania sądowego w sprawie zabezpieczenia należności podatkowych Gmin.
-
Sporządzanie sprawozdawczości budżetowej, analiz oraz informacji w sprawach z zakresu realizacji podatków i opłat.
-
Sporządzanie sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej przedsiębiorcom w zakresie zadań referatu.
-
Rozliczanie dotacji udzielonej organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalności pożytku publicznego.
-
Współpraca z pracownikiem ds. kontroli wewnętrznej oraz audytorem wewnętrznym w realizacji ich obowiązków.
-
inwentaryzacja mienia Gminy, prowadzenie ksiąg inwentarzowych środków trwałych i nietrwałych
-
Prowadzenie kasy Urzędu i placówek oświatowych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o funduszu sołeckim,
-
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,BF ”.
Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej , Inwestycji i Zamówień Publicznych
należy :
§ 27
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo wodne i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo ochrony środowiska i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o odpadach i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie przyrody i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie roślin i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy Prawo łowieckie i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o ochronie zwierząt, i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy zamówień publicznych i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i innych powiązanych z tym aktów prawnych lokalizacja inwestycji,
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
zarząd budynkami i lokalami Gminy,
-
planowanie i prowadzenie inwestycji komunalnych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy i rozporządzeń o drogach publicznych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o grobownictwie,
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o odpadach , utrzymaniu czystości i porządku w gminach, gospodarka wodna i ochrona środowiska,
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo budowlane i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o efektywności energetycznej
-
realizacja zadań wynikających z ustawy prawo energetyczne, odnawialne źródła energii. oraz innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo geologiczne i górnicze i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Gospodarka komunalna., gospodarka nieruchomościami i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
realizacja zadań wynikających z ustawy i rozporządzeń dotyczące klęskach żywiołowych.
-
realizacja zadań wynikających z ustawy zasady realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.
-
realizacja zadań wynikających z ustawy o Rewitalizacji
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne. i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Scalania i wymiana gruntów, gospodarka gruntami
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy wspieranie termomodernizacji i remontów.
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o transporcie drogowym i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie, udział społeczeństwa w ochronie środowiska oraz oceny oddziaływania na środowisko i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Zagospodarowanie wspólnot gruntowych. i innych powiązanych z tym aktów prawnych
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami i innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny.
-
prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem gminnym zasobem nieruchomości i gospodarowanie zasobem mieszkaniowym gminy;
-
Całodobowe zabezpieczenie ciągłości pracy stacji wodociągowych. Sieci kanalizacyjnych i oczyszczalni ścieków,
-
Zarządzanie drogami gminnymi, bieżące utrzymanie dróg i ich remonty,
-
sporządzanie protokołu ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
-
organizowanie ewakuacji ludności z ochotniczymi drużynami ratowniczymi z obszarów zagrożonych powodzią,
-
wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną,
-
wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopi włóknistych, o ile pozwalają na to odpowiednie przepisy,
-
współpraca z Zarządem Dróg Powiatowych i Wojewódzkich,
-
prowadzenie całokształtu spraw z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,
-
wydawanie zezwoleń na wycięcie drzew i krzewów z nieruchomości oraz
usuwanie drzew i krzewów z pasa drogowego,
-
Prowadzenie ewidencji zabytków leżących na terenie gminy,
-
likwidacja nielegalnych zrzutów odpadów stałych i ciekłych,
-
prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków, zbiorników bezodpływowych/szamb/ w zakresie częstotliwości ich opróżniania,
-
przygotowywanie projektów uchwał dla Rady Gminy do programu zrównoważonego rozwoju ochrony środowiska wynikającego z polityki ekonomicznej państwa,
-
informowanie Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Inspekcji Ochrony Środowiska o przypadkach bezpośredniego zagrożenia środowiska i podejmowanie działań zmierzających
do usunięcia zagrożenia,
-
zakładanie, zarządzanie i utrzymanie zieleni komunalnej i zadrzewień, oraz ustanawianie parku wiejskiego, określanie jego granic, wykonywanie ochrony,
-
nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na przystankach autobusowych
oraz ich stanem technicznym,
-
organizowanie i utrzymanie targowiska , nadzór nad targowiskiem,
-
organizowanie i ogłaszanie wszystkich przetargów organizowanych przez
gminę, prowadzenie rejestru udzielonych zamówień ,
-
przygotowywanie wieloletnich i bieżących planów i programów inwestycyjnych, min:
a ) przygotowania dokumentacji projektowej wraz z pozwoleniem na budowę,
b ) przygotowywanie i prowadzenie dokumentacji przetargowej zgodnie z ustawą
prawo zamówień publicznych,
c ) przygotowywanie umów na projektowanie , nadzór , budowę i wykonawstwo,
d ) nadzór nad inwestycjami w gminie,
e ) odbiór inwestycji z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie oddanych do
użytku obiektów,
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją, nadzorowaniem i
rozliczaniem inwestycji gminnych określonych w budżecie Gminy,
-
organizowanie pozyskiwania środków finansowych spoza budżetu Gminy na
zadania inwestycyjne i kapitalne remonty w gminie,
-
realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo Zamówień Publicznych w stosunku do Gminy i jednostek organizacyjnych,
-
przygotowywanie projektu regulaminu udzielania zamówień publicznych, poniżej 30 tys. euro
-
współpraca ze stanowiskami pracy w Urzędzie Gminy, które realizują zadania
wynikające z ustawy prawo zamówień publicznych
-
prowadzenie egzekucji ,
-
współdziałanie z zarządem nieruchomości wspólnotowej
-
opracowywanie raportu o stanie społeczno-gospodarczym Gminy
-
prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną ,
nadzór nad konserwacją oświetlenia ulicznego ,
-
prowadzenie spraw związanych z wydawaniem lub odmową wydania decyzji o
ustawianiu reklam w pasie drogowym lub na gruntach Gminy,
-
kontrolowanie wykonywania instalacji przy podłączeniu nowych odbiorców
do sieci kanalizacyjnej,/współdziałanie ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną i
realizowanie zaleceń wydanych przez ten organ,
-
zawieranie i rozliczanie umów na budowę przyłączy wodociągowo-kanalizacyjnych
-
zawieranie umów z o odbiorcami na dostawę wody i odprowadzanie ścieków w przypadku inwestycji gminnych, ,
-
prowadzenie ewidencji przystanków na terenie gminy Dobre, utrzymanie porządku i czystości,
-
nadzór nad gminnym składowiskiem odpadów komunalnych,
-
podejmowanie działań mających na celu pozyskiwanie środków z Funduszy Europejskich i innych, informowanie mieszkańców Gminy o możliwościach korzystania z tych funduszy,
-
analiza możliwości pozyskania dofinansowania inwestycji ze źródeł zewnętrznych,
-
przygotowywanie wniosków aplikacyjnych oraz innej niezbędnej dokumentacji celu uzyskania dofinansowania inwestycji ze źródeł zewnętrznych, w tym funduszy Unii Europejskiej,
-
Zarządzanie realizowanymi projektami, w tym przygotowywanie wniosków o płatność, ankiet monitorujących.
-
Współpraca przy opracowywaniu propozycji zadań do projektu budżetu gminy.
-
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,GKI ”.
-
Do zadań Referatu Oświaty Sportu i Turystyki należy :
§ 28
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy Karta Nauczyciela i innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
prowadzenie spraw wynikających z ustawy o Systemie oświaty i innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy - Postępowanie egzekucyjne w administracji oraz wynikających z innych powiązanych z tym aktów prawnych,
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy o rachunkowości,
-
Wykonywanie zadań wynikających z ustawy Postępowanie w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
-
wykonywanie zadań wynikających ustawy o rachunkowości,
-
wykonywanie zadań wynikających z ustawy o funduszu świadczeń socjalnych,
-
prowadzanie analizy wykorzystania budżetu w celu racjonalnego dysponowania środkami w trakcie jego wykonywania,
-
przygotowywanie projektów budżetu w zakresie oświaty, prowadzenie analizy wykorzystania budżetu oraz wnioskowanie zmian w budżecie w celu racjonalnego dysponowania w trakcie jego wykonywania,
-
opracowywanie dla potrzeb wójta, Rady Gminy sprawozdań, analiz, opinii, ocen i informacji z wykonania budżetu,
-
opracowywanie półrocznych sprawozdań z wykonania budżetu w zakresie oświaty,
-
przygotowywanie projektów propozycji zmian w budżecie z zakresu oświaty w trakcie jego wykonywania,
-
prowadzenie bieżącej kontroli dokumentów finansowych w zakresie oświaty,
-
prowadzenie ewidencji i zbioru decyzji o charakterze finansowym,
-
prowadzenie księgowości budżetowej oświaty,
-
bieżące informowanie Skarbnika Gminy na koniec każdego miesiąca o wydatkach budżetu oświaty,
-
opracowywanie planów budżetowych na dany rok kalendarzowy oraz jego załączników,
-
prowadzenie wymaganych w jednostkach budżetowych ksiąg rachunkowych,
-
sprawdzanie dowodów wpłaty pod względem formalnym i rachunkowym,
-
sporządzanie poleceń księgowych do podjęcia gotówki do kasy,
-
przyjmowanie raportów kasowych z jednoczesnym sprawdzeniem załączników do raportów,
-
dekretowanie i kontrola dokumentów pod względem księgowym
-
prowadzenie spraw związanych z naliczaniem wynagrodzeń, zaopatrzenia emerytalno- rentowego,
-
naliczanie podatku dochodowego oraz jego rozliczanie i odprowadzanie,
-
przygotowywanie projektów uchwał w sprawie tworzenia sieci szkolnej z uwzględnieniem prognoz demograficznych, uwarunkowań społecznych, oraz ekonomicznych,
-
przygotowywanie projektów statutów zakładanych placówek oświatowych oraz propozycji zmian w statutach już istniejących,
-
przygotowywanie dokumentacji związanej z tworzeniem, likwidacją, przekształcaniem placówek oświatowych,
-
prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem konkursów, powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjum i Zespołu Szkolno- Przedszkolnego.
-
prowadzenie spraw dotyczących dokonywania ocen dyrektorów placówek oświatowych,
-
analiza i opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół podstawowych, gimnazjum, przedszkoli,
-
zapewnienie bezpiecznego dowozu dzieci do i z placówek oświatowych zgodnie z obowiązującymi w tej dziedzinie przepisami,
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z procedurą awansu zawodowego
nauczycieli,
-
nadzór nad działalnością placówek oświatowych,
-
przygotowywanie projektów aktów prawnych związanych z planowaniem i wydatkowaniem środków finansowych przez placówki oświatowe,
-
prowadzenie spraw z zakresu realizacji dofinansowania pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników oraz przygotowywania zawodowego,.
-
prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy materialnej dla uczniów,
-
prowadzenie spraw z zakresu realizacji obowiązku szkolnego przez uczniów,
-
prowadzenie całokształtu spraw związanych z organizacją imprez masowych
-
tworzenie warunków prawno - organizacyjnych dla rozwoju kultury fizycznej i rekreacji masowej,
-
prowadzenie archiwum zakładowego i przekazywanie akt do archiwum państwowego,
-
Wykonywanie zadań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, jakie musi spełniać lokal, w którym jest prowadzone przedszkole utworzone w wyniku przekształcenia oddziału przedszkolnego lub oddziałów przedszkolnych zorganizowanych w szkole podstawowej,
-
prowadzenie rejestru instytucji kultury o ewidencji dóbr kultury nie wpisanych do rejestru zabytków znajdujących się na terenie gminy,
-
prowadzenie ewidencji obiektów hotelarskich zakwalifikowanych jako gospodarstwa agroturystyczne
-
kierowanie sprawami dotyczącymi tworzenia warunków prawno - organizacyjnych dla rozwoju kultury i rekreacji masowej
-
Współdziałanie z Dyrektorami Zespołów Oświatowych i Przedszkola w sprawach płacowych nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
-
Prowadzenie spraw związanych z udzielaniem pomocy socjalnej uczniom,
-
przekazanie rocznych PIT - 11 do Urzędu Skarbowego od wynagrodzeń pracowników oświaty i umów zleceń,
-
Współpraca z dyrektorami placówek oświatowych w zakresie propozycji zmian w planach finansowych tych jednostek oraz przedkładanie ich Wójtowi Gminy,
-
Prowadzanie analizy wykorzystania budżetu w celu racjonalnego dysponowania środkami w trakcie jego wykonywania,
-
Prowadzenie ewidencji i rozliczeń środków trwałych oraz ich amortyzacja,
-
Wykonywanie innych zadań wynikających z obsługi finansowo księgowej jednostek oświaty
-
Prowadzenie spraw związanych z rozliczaniem dotacji na zadania zlecone podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych,
-
Zamawianie i nadzór nad projektowaniem materiałów promocyjnych, wydawnictw, folderów, nadzór nad umowami dot. reklamy i sponsoringu, przygotowanie i opracowanie pakietu informacji promocyjno-informacyjnych.
-
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,OST ”.
-
Do zadań stanowiska Kierownika USC który jednocześnie sprawuje funkcję Pełnomocnika ds. Ochrony Informacji Niejawnych należy prowadzenie spraw z zakresu USC, Obrony Cywilnej, Spraw Wojskowych :
§ 29
-
Wykonywanie zadań wynikających z Ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego a w szczególności:
-
Rejestracja narodzin, małżeństw oraz zgonów i innych wydarzeń mających wpływ na stan cywilny osób.
-
Sporządzanie aktów stanu cywilnego w BUSC.
-
Prowadzenie akt zbiorowych do akt zarejestrowanych w BUSC.
-
Wydawanie odpisów i innych zaświadczeń z rejestru BUSC.
-
Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.
-
Przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych w Archiwum Zakładowym USC Dobre
-
Przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz innych oświadczeń zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.
-
Stwierdzenie legitymacji procesowej do wystąpienia do sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia małżeństwa.
-
Sporządzanie sprawozdań statystycznych. Opracowanie planu OC Gminy i planów ewakuacji ludności II i III stopnia.
-
Organizacja systemu wykrywania i alarmowania oraz wczesnego ostrzegania ludności.
-
Organizacja bazy magazynowej, prowadzenie ewidencji sprzętu i wyposażenia formacji OC oraz realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki OC.
-
Prowadzenie szkolenia formacji OC i ludności w zakresie samoobrony.
-
Planowanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz Sił Zbrojnych, jednostek gospodarczych i własnych potrzeb oraz ich realizacja.
-
Opracowanie i aktualizacja Planu Zarządzania Kryzysowego oraz Planu operacyjnego funkcjonowania Gminy,
-
Opracowanie Planu akcji kurierskiej i jego aktualizacja.
-
Współpraca z WKU i Starostwem Powiatowym w zakresie doręczania kart powołania do czynnej służby wojskowej i wezwań do realizacji świadczeń.
-
Szkolenie kurierów i kurierów wykonawców w zakresie zadań wynikających z akcji kurierskiej prowadzonej przez Urząd Gminy.
-
Aktualizacja Planu ochrony informacji niejawnych oraz planu postępowania z dokumentami niejawnymi w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego.
-
Prowadzenie kancelarii dokumentów niejawnych (zastrzeżone i poufne) oraz ich wytwarzanie, rejestrowanie, wydawanie, przewożenie i ochrona.
-
Planowanie działalności w zakresie realizacji zarządzania obroną cywilną.
-
Przygotowywanie i prowadzenie rejestracji przedpoborowych,
-
udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej,
-
przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach o odroczeniu poboru i zwalnianiu żołnierza z zasadniczej służby wojskowej w zakresie przewidzianych przepisami prawa,
-
prowadzenie spraw związanych z przyznaniem żołnierzom i członkom ich rodzin zasiłków na utrzymanie rodziny, pokrywaniu należności mieszkaniowych i opłat eksploatacyjnych,
-
współdziałanie z organami wojskowymi.
-
Stanowisko przy znakowaniu spraw związanych z urzędem Stanu Cywilnego używa symbolu ,,USC”.
-
Sprawy związane z obroną cywilną znakowane są symbolem,, OC”.
-
natomiast sprawy z zakresu spraw wojskowych znakować symbolem ,,SW”.
Do zadań pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych należy
-
realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 1 października 2010r o ochronie
-
informacji niejawnych oraz przepisów , wykonawczych do tej ustawy.
-
zapewnienie ochrony informacji niejawnych;
-
kontrola przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych w Urzędzie;
-
organizacja pracy Kancelarii Dokumentów Niejawnych;
-
przyjmowanie dokumentów oznaczonych klauzulą „zastrzeżone”;
-
prowadzenie ewidencji i obiegu dokumentów niejawnych.
-
bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w urzędzie,
-
Prowadzenie i przestrzeganie właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w kancelarii tajnej,
-
dokonywanie okresowej kontroli ewidencji materiałów i obiegu dokumentów zawierających informacje niejawne
-
Współpraca z właściwymi jednostkami i komórkami organizacyjnymi Służb Ochrony Państwa w zakresie szkolenia i postępowania sprawdzającego;
-
wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony w zakresie objętym właściwością, udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom posiadającym stosowne
poświadczenie bezpieczeństwa,
-
Sprawy związane z ochroną informacji niejawnych znakowane są symbolem ,,IN”.
Do zakresu działania Radcy Prawnego
§ 30
-
Opiniowanie projektów uchwał pod obrady Rady Gminy, przygotowanych przez Wójta Gminy oraz zarządzeń Wójta
-
Opiniowanie rozwiązania z pracownikami stosunku pracy bez wypowiedzenia;
-
Opiniowanie zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej;
-
Opiniowanie spraw indywidualnych skomplikowanych pod względem prawnym;
-
Informowanie Wójta i podległych mu komórek organizacyjnych o zmianach w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działalności Gminy;
-
występowanie w charakterze pełnomocnika procesowego w sprawach dotyczących Gminy i Urzędu w postępowaniu przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym, przed Sądami Administracyjnymi, Krajową Izbą Odwoławczą, a także innymi organami orzekającymi.
VII. Postanowienia końcowe.
§ 31
-
Szczegółowy zakres czynności pracowników urzędu zatwierdza Wójt.
-
Status prawny pracowników samorządowych urzędu reguluje ustawa z dnia
21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych /Dz. U. z 2014r poz.
1202 późn.zm./
-
Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracownika
i pracodawcy określa ,,Regulamin Pracy” ustanawiany przez Wójta Gminy w
drodze zarządzenia.
§ 32
Integralną część Regulaminu Organizacyjnego stanowią załączniki określające:
-
załącznik Nr 1 – organizacja kontroli wewnętrznej,
-
załącznik Nr.2 – Struktura organizacyjna urzędu
Załączniki (4) | Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Załączniki
Zarządzenie nr 76 2015 (25.3kB) | ||
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre (1MB) | ||
Zał nr 1 (76.5kB) | ||
Zał nr 2 (66.5kB) |
Metadane
Źródło informacji: | Iwona Księżopolska |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Krzysztof Ratuski |
Data wprowadzenia: | 2016-07-05 13:53:32 |
Opublikował: | Krzysztof Ratuski |
Data publikacji: | 2016-07-05 13:58:41 |
Ostatnia zmiana: | 2016-07-05 13:58:55 |
Ilość wyświetleń: | 3334 |