Protokół Nr XIII/08


z sesji Rady Gminy Dobre odbytej w dniu 22 lutego 2008 roku

w lokalu Urzędu Gminy w Dobrem .




Obrady rozpoczęły się o godzinie 9.05 i trwały do godziny 14.10.


Radni nieobecni w chwili rozpoczęcia :

1.Jakub Chojecki

2.Mirosław Cyran .


Lista obecności na piśmie w załączeniu .


Do pkt.1.Sesję otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy pan Jan Rudnik .

Powitał wszystkich zebranych , poinformował ,że w sesji udział bierze 12 radnych co

stanowi 80 % ustawowego składu rady , w związku z tym sesja władna jest do

podejmowania uchwał .


Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad .


Wójt Gminy złożył wniosek o zmianę porządku obrad w kolejności omawianych

punktów . Wyjaśnił ,że jeśli zostanie podjęta uchwała w sprawie diet dla radnych to

trzeba będzie zrobić korektę w budżecie . Dlatego też zaproponował punkt 16

jako 6 a.

Radny Waldemar Szymański – proponuję punkt 16 i 17 zdjąć z porządku obrad .

Nie stać nas na podwyższanie diet .

Radny J.Sadoch – punkt 17 jest tylko formalnością , projekt uchwały nie jest

żadnym wymysłem .

Wójt Gminy – Komisja Rewizyjna złożyła wniosek i powinien być w porządku obrad . Co do punktu 17 jest to czysta formalność . Do tej pory trzynastka wypłacana była

bez uchwały Rady Gminy , ale w tym roku pojawiły się wyroki sądowe , z których

wynika ,że powinna być podjęta taka uchwała .

Przew.Rady Gminy – projekt uchwały w sprawie diet zgłoszony był przez grupę

4 radnych więc porządek zostaje bez zmian , samo przesunięcie kolejności punktów

nie wymaga głosowania jako zmiany porządku obrad .


Do pkt.2.Komisje nie zgłosiły wniosków do Rady Gminy .


Do pkt.3.Rozpatrzenie pism , które wpłynęły do Rady Gminy :


1/ pismo mieszkańców wsi Rudno i Rudzienko o remont drogi dojazdowej

do ww.miejscowości ,

2/pismo pan Romana Kiljiańczyka o wybudowanie sieci wodociągowej

do posesji położonej w Dobrem ul.Szkolna,

3/ pismo mieszkańców wsi Zdrojówki w sprawie budowy drogi .

- 2 -



Powyższe pisma kieruje się do Wójta Gminy Dobre .


Wójt Gminy – odnośnie dróg . W tej chwili faktycznie stan dróg jest bardzo zły , ale

niebawem będziemy wchodzili z jakimiś pracami .

Odnośnie pisma p.Kilijańczyka - posesja jest ujęta w planie dobudowy wodociągu .

P.Zbigniew Leszczyński mieszkaniec miejscowości Duchów – złożyłem pismo do

Wójta Gminy ,ale prosiłem ,aby odczytać je na sesji .

Wójt Gminy – pismo adresowane jest do mnie . Droga i oświetlenie są ujęte

w planie ,ale nie wiadomo jaki będzie zakres prac .

P.Z.Leszczyński - odwadniacie pola mieszkańcom Sulejówka , a nie dbacie o swoich

mieszkańców , płacę podatek jeden z największych w gminie , 20 lat nie możecie

naprawić drogi . Na co idą moje podatki ?

Przew.Rady Gminy - będzie poprawa pogody wtedy wejdziemy z pracami

na drogi .

Radny Karol Chróścik - proszę przerwać tę dyskusję nie chcę słuchać prywatnych

spraw .

Wójt Gminy – złożono wnioski na uzupełnienie oświetlenia ulicznego . Koszt ich realizacji to kwota ponad 80 tysięcy złotych .W budżecie gminy mamy 30 tys.zł.

Nie podjąłem jeszcze decyzji , które wnioski będą realizowane .

Nie mogę odczytać pisma , które złożył pan Leszczyński gdyż nie nadaje się do

publikowania .

P.Z.Leszczyński – we wsi Duchów jest działka wiejska od lat uprawiana przez ród

Gadomskich , pytam dlaczego ?

Wójt Gminy – sprawa działki będzie omówiona na zebraniu wiejskim .

P.Z.Leszczyński – odnośnie drogi przez Antoninę do Duchowa to albo będzie przez

całą wieś albo nie będzie jej w ogóle .

Wójt Gminy – zrobimy tyle na ile wystarczy nam pieniędzy .


Do pkt.4.Wójt Gminy przedstawił ustna informacje ze swojej działalności między sesjami .


1/ podpisano umowy na opracowanie dokumentacji projektowo kosztorysowej

na prace w SP ZOZ w Dobrem na prace budowlane , w zakresie modernizacji

instalacji elektrycznej , w zakresie wymiany instalacji sanitarno grzewczej .

2/podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowo kosztorysowej

na wykonanie prac w budynku szkoły podstawowej w Dropiu ,

3/złożono 5 wniosków do Urzędu Marszałkowskiego o datacje w zakresie

budowy wodociągu , przebudowy drogi gminnej , wyposażenia przedszkola,

termomodernizacji ,

4/dokonano wymiaru zobowiązań pieniężnych na 2008 rok w łącznej kwocie

2 373 898,oo złotych ,

5/ wystawiono 43 tytuły wykonawcze na kwotę 10 115 zł,

6/ złożono 9 wniosków do Urzędu Marszałkowskiego o dotacje dla jednostek

Ochotniczych Straży Pożarnych ,

7/ brałem udział w przekazaniu samochodów dla policji ,

- 3 -


8/trwają prace nad dokumentacja przebudowy drogi nr 637 ,

9/ biorę udział w Walnych Zebraniach Ochotniczych Straży Pożarnych ,

10/ brałem udział w rocznym spotkaniu policji,

11/ odbyły się Złote Gody dla 5 par ,

12/ brałem udział w spotkaniu z wiceministrem infrastruktury odnośnie zmiany

prawa budowlanego ,

13/ brałem udział w obchodach rocznicowych bitwy pod Dobrem ,

14/odbył się konkurs na stanowisko księgowej podatkowej , konkurs wygrała pani

Bąkowska ,

15/ odbyła się narada z sołtysami z terenu gminy , sołtysi wnieśli o podwyższenie

prowizji i wprowadzenie diet za udział w sesjach i naradach ,

16/trwają prace nad zamknięciem budżetu 2007 roku , dochody zrealizowano

w 98 % , a wydatki w 95 % ,

17/ w ubiegłym tygodniu odbyło się przekazanie samochodu pożarniczego dla

OSP w Dobrem , jednostka otrzymała dotację w kwocie 97 244 zł ,a łączny koszt

zakupu wyniósł 240 tys.zł , pozostałą kwotę straż pozyskała własnym staraniem .

Gminę reprezentował Przewodniczący Rady Gminy .


Radny K.Chróścik – czy przy przebudowie drogi 637 przystanek do Porąb Starych

pozostanie w tym samym miejscu ?

Wójt Gminy – przebieg drogi nie będzie zmieniony , będą tylko skrzyżowania

i trzeci pas do zjazdu . Mogą być tylko minimalne przesunięcia .

Przew.Rady Gminy – czy w Świdrowie zaplanowany jest chodnik ?

Wójt Gminy – tak , chodniki będą w każdej miejscowości .


Do pkt.5.Radny W.Szymański – czy lampy w Rudnie przy drodze powiatowej będą

kiedykolwiek świeciły ?

Wykonano konserwację lampy , ale wraz miga .

Radny J.Sadoch – zgłaszałem problem opłat za energię w remizach OSP .

Ja sądzę ,że albo płacimy wszystkim strażom , albo żadnej .

Radny St.Paderewski – należy usprawnić pracę wydziału komunikacji w Mińsku

Mazowieckim . Trzeba w tej sprawie złożyć wniosek do Starosty .

Druga sprawa to założenie monitoringu w miejscowości Dobre w takich miejscach

jak przystanek , cmentarz .

Kolejna sprawa to organizacja parkingu w okolicach przystanku do Porąb Starych .

W jakim stopniu zaawansowana jest realizacja wniosków unijnych .

Czy będzie funkcjonowało targowisko dla zwierząt , może zainwestować jakieś

środki . Jak przebiega wymiana pokryć z eternitu ?

Kiedy będzie wyremontowana droga na ulicy Kościuszki ?

Kiedy będzie szalet ?

Wójt Gminy – szalet jest .

Radny St.Paderewski – ja mówię o szalecie z prawdziwego zdarzenia .

Drogi powinny być już równane . Pogoda jest dobra dla równarki .

Następna sprawa to most w Czarnogłowiu do państwa Hutkowskich . Tym ludziom


- 4 -


trzeba pomóc .

Trzeba wstawić okno w mieszkaniu komunalnym , w którym mieszka pan Królak .

Spraw kosztów administracji .

Wójt Gminy – koszty utrzymania administracji zostały omówione na posiedzeniu

Komisji Rewizyjnej .

Radny St.Paderewski - samochody przewożące cegłę z cegielni zniszczyły drogę .

Trzeba coś z tym zrobić .

Radny Stanisław Kosim – sprawa dróg do gorzelni ,są bardzo zniszczone ,

ponadto gdzie wylewane są odpady z gorzelni ?

Radny Andrzej Zagrodzki - czy są poczynione kroki dla budowy ogrodzenia

terenu szkolnego w Dropiu ?

Przew.Rady Gminy – w godzinach od 13 do 14 obserwowałem dzieci w parku

oczekujące na autobus . Dzieci te zachowują się bardzo źle , należy porozumieć się

z policją , aby w tym czasie nadzorowała dzieci .

Radny St.Paderewski – sprawę rozwiązałby właśnie monitoring .

Radny J.Sadoch – czy do Wójta doszły sygnały o problemach w Ośrodku Zdrowia ?

Pani Nanjira zmieniła podejście do pacjentów , jest niegrzeczna .


Do pkt.6. Wszyscy radni otrzymali informację Wójta Gminy z realizacji Gminnego

Programu Rozwiązywania Problemów Alkoholowych .


Radny J.Sadoch – mam pytanie odnośnie współpracy z poradniami ds.uzależnień.

Jest to kwota 4 tys .zł , w jaki sposób przekazywane są pieniądze .

P.Anna Kacak pracownik UG - pieniądze zwracane są w razie potrzeby lub na

prośbę . Pieniądze nie są wydawane na siłę .

Wójt Gminy – policja organizuje szereg pogadanek dla uczniów gimnazjum .

Nie znam liczby tych pogadanek.

Radny J.Sadoch – planuje się szkolenie nauczycieli oraz monitorowanie problemu

alkoholizmu wśród młodzieży i dzieci . Na czym to polega ?

p.A.Kacak – raz w roku wśród dzieci i młodzieży przeprowadzana jest anonimowa

ankieta .

Radny J.Sadoch – który punkt sprzedaży alkoholu był skontrolowany w 2007 roku ?

P.A.Kacak - do kontroli uprawniona jest policja , która w swoim sprawozdaniu

wykaże ile punktów skontrolowała .

Wójt Gminy - do Komisji nie zgłoszono żadnych wniosków o nieprawidłowościach .

Radny A.Zagrodzki – ile osób zarejestrowanych jest w poradni antyalkoholowej ?

P.A.Kacak – jest to sprawa anonimowa , nikt nikogo nie rejestruje .

Wójt Gminy – w gminie działa punkt konsultacyjny , w 2007 roku udzielono

90 porad .

Radny A.Zagrodzki – czy po przeprowadzeniu ankiet były jakieś wnioski i

spostrzeżenia np.dotyczące narkotyków ?

Wójt Gminy – organizowane są zajęcia profilaktyczne o szerokim zakresie .

Problemu narkotyków na razie nie ma , być może jakieś pojedyncze przypadki .

Radny J.Sadoch - główny wydatek to finansowanie obiadów i organizowanie zajęć


- 5 -



dla dzieci .

Wójt Gminy - dożywianie jest dla dzieci z rodzin dotkniętych alkoholizmem ,

natomiast z zajęć mogą korzystać wszystkie dzieci .


Do pkt.6a/ Projekt uchwały w sprawie diet dla Przewodniczącego Rady Gminy i diet dla

radnych ..


radny Sławomir Sobiepanek – jestem przeciwny podwyższaniu diet , nie zanosi się

na większe wpływy w podatku i dochodach .


Wydatki wzrastają : oświata , administracja , ale ten wzrost nie wynika

z podwyżki płac .

Sąsiednie gminy mają niższe diety . Nawet w mieście np. w Węgrowie dieta

wynosi 100 zł.

Przew.Rady Gminy - w projekcie uchwały w § 1 mówi się o diecie dla

Przewodniczącego Rady Gminy . zgłaszam wniosek o wycofanie proponowanej

podwyżki do kwoty 1120 zł i pozostawienie jej na dotychczasowym poziomie .

Radny W.Szymański – proszę Państwa proponowany wzrost to wydatek rzędu

1 tysiąca złotych miesięcznie ., a koszt jednej lampy wynosi właśnie 1 tys.zł.

Radny J.Sadoch – jako przewodniczący Komisji Rewizyjnej i jako Komisja wnoszę

o auto poprawkę i zamiast kwoty 1120 zł proponuje kwotę 912 zł..

Radny W.Szymański - a jeśli w tym samym dniu będą dwa posiedzenia Komisji ?

Radny J.Sadoch – przecież nigdy nie było podwójnej wypłaty .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 6 głosami za przy 5 przeciwnych

i 1 wstrzymującym się od głosu .


Uchwała Nr XIII/79/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.7.Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki

Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Gminnego Programu

Przeciwdziałania Narkomanii na terenie gminy Dobre na 2008 rok .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Do pkt.8.Projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia referendum gminnego dotyczącego

przejęcia przez gminę Dobre od właścicieli nieruchomości położonych na terenie

gminy obowiązków z zakresu utrzymania czystości i porządku .


Wójt Gminy – obecnie prowadzona działalność w zakresie zbiórki odpadów jest

niezgodna z prawem . Trzeba to uregulować . Jeśli referendum będzie miało moc

prawną trzeba ustalić opłatę za odbiór i trzeba to zrobić już dzisiaj .

Proponuje 3 złotych miesięcznie od osoby . Po podjęciu uchwały o referendum

w każdym sołectwie zostanie zorganizowane zebranie . Proszę radnych o udział

- 6 -



w tych zebraniach .

Radny W.Szymański – a jaką mamy pewność , że firmy będą chciały odebrać

odpady właśnie za taką kwotę ?

Wójt Gminy – tak wynika z symulacji kosztów . Obecnie mieszkańcy płaca za odbiór

tylko wtedy kiedy chcą , a podjęcie uchwały będzie narzędziem do egzekwowania

opłaty .

Do przetargu należy ograniczyć zakres usług .

Radny M.Koseski – a co z wysypiskiem?

Wójt Gminy – wysypisko zostanie zamknięte w tym roku .

Radny M.Koseski – czyli firma , która odbierze śmieci będzie miała wolną rękę ich pozywaniu się .

Wójt Gminy – tak .

Radny W.Szymański - mówi się o opłacie 3 zł , będziemy namawiali mieszkańców

do udziału w referendum , ale potem okaże się ,że opłata musi być 4,50 zł . Jak to

wytłumaczyć mieszkańcom . Będą czuli się oszukani .

Przew . Rady Gminy – trzeba dobrze przemyśleć częstotliwość odbioru

poszczególnych rodzajów odpadów .

Wójt Gminy – cenę dla mieszkańców ustali Rada Gminy i jeśli uzna ,że ma być

wyższa od 3 zł to taka będzie . Mieszkańcom trzeba uświadomić potrzebę udziału w

referendum .

Radny Sł.Sobiepanek - można utrzymać stawkę 3 zł , ale jest to również kwestia

ściągalności .

Radny J.Sadoch - jak możemy mówić o opłacie skoro nie było przetargu . Przecież z

przetargu może wyjść kwota 7 zł ?

Wójt Gminy – procedura wynika z zapisów ustawy .

Sekretarz Gminy pan Jan Sabak - aby referendum było ważne udział musi wziąć

30 % mieszkańców uprawnionych do głosowania , a spośród głosujących 50 % musi

opowiedzieć się za..


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/81/08 na piśmie w załączeniu .



Do pkt.9.Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek

zorganizowanych w przedszkolu i szkołach prowadzonych przez gminę Dobre oraz

ustalenia opłat za korzystanie z posiłków .


Wójt Gminy – weszły w życie nowe przepisy dot. zasad utrzymania stołówek . Do tej

pory Rada Gminy nie ustalała opłaty za posiłki .

Dla ucznia cena obejmuje tylko koszt produktów , a dla pozostałych osób pełen

koszt .

Można obniżyć koszty wydając posiłki jednodaniowe .

Radny J.Sadoch – czy z posiłków korzystają tylko uczniowie i nauczyciele?

- 7 -


Sekretarz Gminy – tak i pracownicy samorządowi .

Radny St.Paderewski - bywały przypadki , obiady jadały inne osoby .

Wójt Gminy – kiedyś był taki przypadek , ale obecnie nie prowadzi się takich

praktyk.



Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę .


Uchwała Nr XIII/82/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.10. Projekt uchwały w sprawie wniosku o przekazanie na własność gminy Dobre

gruntów Skarbu Państwa położonych na terenie gminy Dobre .



P.Marcin Sitnicki pracownik UG poinformował ,że działki należy skomunalizować

aby w dalszej kolejności mogły być sprzedane .

Radny St.Paderewski - pieniądze ze sprzedaży powinny być przeznaczone na

potrzeby wsi , zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami .

Wójt Gminy - chodziło o pieniądze ze sprzedaży mienia będącego własnością

wsi , a to jest własność Skarbu Państwa .



Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/83/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.11. Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr IV/21/06 Rady Gminy Dobre

z dnia 28 grudnia 2006 roku dot.powołania doraźnej Komisji Inwentaryzacyjnej do

komunalizacji mienia na terenie gminy Dobre .


Wójt Gminy – w związku z tym ,że pracownica UG będąca członkiem komisji

przebywa na urlopie macierzyńskim , a potem na wychowawczym należy uzupełnić

skład komisji .


Radny J.Sadoch zaproponował radnego Karola Chróścika , który propozycję przyjął,

Radny St.Paderewski zgłosił radnego Jana Rudnika ,który propozycji nie przyjął .


Radni w głosowaniu jawnym przyjęli kandydaturę radnego Chróśćika 11 głosami za

przy 1 wstrzymującym się od głosu .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/84/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.12.Projekt uchwały sprawie wygaśnięcia mandatu radnego .

- 8 -



Wójt Gminy – w związku z tym ,że pan Sitnicki został zatrudniony w UG musiał

zrzec się mandatu radnego . Zatrudniony został w ramach zastępstwa za nieobecnego

pracownika .Pan Sitnicki odbywając staż w UG okazał się bardzo energicznym i

kompetentnym pracownikiem .

Radny W.Sitnicki – co się stanie z panem Sitnickim po wygaśnięciu umowy .

Wójt Gminy – sprawa była postawiona jasno . W tym zakresie nie ma żadnych

Niedomówień .

Radny M.Koseski – czy pan Sitnicki o swojej decyzji informował wyborców i

komitet wyborczy ?
P.M.Sitnicki – przyjęto to spokojnie i ze zrozumieniem .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/85/08 na piśmie w załączeniu .



Wójt Gminy - konsekwencją tej uchwały będą wybory uzupełniające . Nie mogą one

odbyć się wspólnie z referendum .

Radny J.Sadoch – czy organizacja wyborów uzupełniających jest kosztem dla gminy ?

Wójt Gminy – nie , jest to koszt Krajowego Biura Wyborczego .


Do pkt.13 .Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Dobre na 2008 rok .


Pani Elżbieta Gadomska Skarbnik Gminy omówiła projekt uchwały .

Radny W.Szymański – 4 tys.żł na pokrycie wzrostu diet dla radnych to będzie chyba

za mało .

Skarbnik Gminy – wydaje mi się , że wystarczy , jest to tylko planowanie .

Zobaczymy pod koniec roku .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 11 głosami za przy 1 wstrzymującym

się od głosu .


Uchwała Nr XIII/86/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.14 Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/87/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.15.Projekt uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za wywóz

odpadów stałych i nieczystości ciekłych na terenie gminy Dobre .



- 9 -



Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę jednogłośnie .


Uchwała Nr XIII/88/08 na piśmie w załączeniu .



Do pkt.17.Projekt uchwały w sprawie przyznania Wójtowi Gminy Dobre dodatkowego

wynagrodzenia rocznego za 2007 rok .


Radny W.Szymański – jaka to będzie kwota brutto?

Skarbnik Gminy - 6 565,40 złotych .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 10 głosami za przy 2 wstrzymujących

się od głosu .


Uchwała Nr XIII/89/08 na piśmie w załączeniu .


W tym czasie obrady opuścił radny Karol Chróścik .



Do pkt.18.Projekt uchwały w sprawie powołania Gminnej Komisji do spraw referendum

zarządzonego na dzień 20 kwietnia 2008 roku .



Radny St. Kosim zaproponował radnego St.Paderewskiego , który przyjął propozycję

Radny M.Koseski zaproponował radnego J.Sadocha , który przyjął propozycję .


Radni w glosowaniu jawnym przyjęli powyższe wnioski 10 głosami za przy

1 wstrzymującym się od głosu .


Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 10 głosami za przy 1 wstrzymującym

się od głosu .


Uchwała Nr XIII/90/08 na piśmie w załączeniu .


Do pkt.19.Odpowiedzi na zapytania radnych .


Wójt Gminy – sprawy lamp proszę zgłaszać do pracownika UG.

Radny M.Koseski – a może wejść w kooperację z Zakładem Energetycznym .

Wójt Gminy – Zakład Enerrgetyczny jest jeszcze droższy .

2/ sprawa opłaty za prąd w remizach OSP , w tym roku doszedł Czarnogłów , są to

straże , które nie mają dochodów . Niektóre jednostki mają dochody własne .

Radny J.Sadoch – jeśli są imprezy zarobkowe to straż sama płaci .

Radny K.Jagliński – a może każdej straży zwracać koszty uwzględniając tylko

opłaty stałe i licznikowe .

- 10 -




Radny W.Szymański – u nas w Czarnogłowiu młodzież podczas ferii grała w ping

Ponga . Trudno młodzieży tego zabronić .

Wójt Gminy – do następnej sesji przygotuję informację i jakąś propozycję .

Wystosuję do Starosty pismo o usprawnienie pracy wydziału komunikacji .

Monitoring przystanku - możemy to zrobić , ale jako wniosek do budżetu gminy

na 2009 rok .

Parking w Porębach Starych , w projekcie przebudowy drogi 637 nie ma tego

w planie .

Jeśli chcemy parking to tylko na własny koszt .

Wnioski unijne - mamy opracowane gotowe dokumenty , zleciłem opracowanie

studium wykonalności .

Na razie nie ruszyły żadne programy , mówi się o terminie pod koniec pierwszego

półrocza ..

Targowisko dla zwierząt – na dzień dzisiejszy jest zamknięte , dla spełnienia

wymogów potrzeba około 1 mln złotych .

Dachy z eternitu – do ubiegłego roku można było ubiegać się o dofinansowanie

w 50 % , w tym roku podobno ma ruszyć program do zdejmowania eternitu z dotacją

100 % .

Dziury na drodze przy ul.Kościuszki – jest to droga powiatowa , remontowano drogę ,

ale to nic nie dało .

Spraw szaletu , jest ogólnodostępny szalet , na okres zimy musiał być zamknięty z uwagi

na możliwość zamarznięcia wody..

Równanie dróg w styczniu , nie sądzę , aby to było właściwe , chyba że jakaś gmina ma

własną równarkę .

Stan dróg faktycznie nie jest dobry .

Most do Państwa Hutkowskich , sprawa stawiana była wielokrotnie . Aby wybudować

most potrzebne są duże nakłady finansowe , trzeba byłoby więc zrezygnować z innych

zadań . Jeśli jednak będzie decyzja o budowie mostu to ja będę ją realizował .

Okno do mieszkania pana Królaka , temat jest znany od lat , ten budynek komunalny

kwalifikuje się do rozbiórki , nie ma mowy o wkuwaniu okna .

Sprawa ciężarówek przewożących cegłę z cegielni , nie możemy zabronić poruszania

samochodów ciężarowych i transportu cegły .

Niszczenie dróg przez gorzelnię i wylewanie nieczystości , zgadzam się z zarzutami ,

mieszkańcy powinni informować o tym fakcie odpowiednie instytucje , które dokonają

kontroli .

Radny J.Sadoch – gmina jako gospodarz terenu powinna przekazywać informacje o

takich incydentach do odpowiednich organów .

Wójt Gminy – ogrodzenie terenu szkolnego w Dropiu , zobaczymy jakie będą koszty

remontu szkoły , jeśli będą jakieś oszczędności to zostaną przeznaczone na ogrodzenie .

Sprawa dzieci oczekujących na autobusy , temat przekażę do Komisariatu Policji w

Dobrem .

Problem z lekarzami w ośrodku zdrowia , przyjmuje informację do wiadomości .

Głównym problemem są chyba płace .

- 11 -



Radna Barbara Zaperta - pani Nanijra niedomaga zdrowotnie więc być może ,że te

dolegliwości były powodem złej formy .

Radny A.Zagrodzki – jest również problem z panią stomatolog , odmawia przyjmowania

pacjentów .

Radny K.Jagliński – problem wywozu odpadów przez gorzelnie jest poważny , gdyż są

to nieczystości płynne gorące , które niszczą florę i faunę .

Przew.Rady Gminy - a może właściciela zaprosić na sesję i porozmawiać z nim .

Wójt Gminy – zwrócę się na piśmie o wyjaśnienia w tej sprawie .

Radny J.Sadoch – trzeba sprawdzić czy realizowane są procedury . W dokumentach

muszą być umieszczone rozwiązania technologiczne co do pozbywania się odpadów .



Do pkt.20.Radni w głosowaniu jawnym przyjęli protokół z poprzedniej sesji 9 głosami

za 2 wstrzymujących się od głosu .



Do pkt.21. Radny W.Szymański – proszę o przygotowanie informacji za 2007 rok , komu

i w jakiej wysokości umorzono podatek i z jakiej przyczyny .

Wójt gminy – proszę radnych o rozmowy z mieszkańcami odnośnie udziału w

referendum .

Radny A.Zagrodzki – Rada Gminy w dniu dzisiejszym została obrażona przez sołtysa z

Dobrego .

Radny Sł.Sobiepanek – dzisiejszą decyzją o podwyższeniu diet sprowokowaliśmy

sołtysa do właśnie takiej reakcji .

Radny J.Sadoch - w stosunku rocznym podwyższenie diet to kwota 4,2 tys. zł , nie

wiadomo do końca czy to będzie taka kwota .

Przecież sołtys też bierze prowizje , a mógłby popracować społecznie .

Radny K.Laskowski - ogólnie mówi się ,że jeśli ktoś pełni funkcje publiczne to idzie

do koryta.

Trzeba w przyszłości pomyśleć o nagłośnieniu tej sali i zakupieniu sprzętu do

nagrywania obrad .

Radny J.Sadoch – radnemu dieta przysługuje , a co z nią zrobi to jego rzecz .

Liczę więc na to , że Ci radni którzy głosowali przeciw podwyżkę przekaż na jakiś

zbożny cel .

Radny A.Zagrodzki – mieszkańcy nie interesują się tym co robi się na terenie gminy ,

a pieniądze zawsze kłują w oczy .

Radny K.Laskowski – mieszkańcom odmawia się wielu rzeczy , a podwyższenie diet

jest tematem niepopularnym .

Przew.Rady Gminy – podwyższenie diet nie ma żadnego wpływu na przebieg inwestycji . Radny A.Zagrodzki – proszę o namalowanie linii n drodze powiatowej do Jakubowa .

Radny St.Kosim - proszę o ustawienie znaku drogowego w Rudzienku uwaga zwierzęta

domowe .



- 12 -



Radny St.Paderewski – na drodze do Ryni są czerwone pasy , trzeba je odnowić

gdyż na dzień dzisiejszy są niewidoczne .



Do pkt.22.W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy dokonał

zamknięcia sesji .




Protokółowała : Przewodniczący Rady Gminy

Anna Kalinowska

Jan Rudnik




Protokół przyjęto na sesji w dniu 25 kwietnia 2008 roku

Protokół umieszczono w Biuletynie Informacji Publicznej w dniu 29-04-2008