Regulamin organizacyjny Urzędu Gminy Dobre
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
URZĘDU GMINY DOBRE
I. Postanowienia ogólne:
§ 1
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre zwany dalej ,,Regulaminem” określa:
1/zakres działania i zadania Urzędu,
2/zasady funkcjonowania Urzędu,
3/strukturę organizacyjna Urzędu,
4/zakres działania i zadania Wójta , Sekretarza i Skarbnika Gminy,
5/zakres działania i zadania poszczególnych referatów, samodzielnych stanowisk pracy oraz komórek organizacyjnych w Urzędzie,
6/zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu aktów prawnych,
7/organizację kontroli,
8/organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych spraw
obywateli w Urzędzie,
9/zasady podpisywania pism i decyzji .
§ 2
Ilekroć w regulaminie jest mowa, o :
1/Gminie – należy przez to rozumieć gminę Dobre,
2/Radzie – należy przez to rozumieć Radę Gminy Dobre,
3/Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Gminy Dobre,
4/Wójcie, Skarbniku , Sekretarzu – należy przez to rozumieć odpowiednio Wójta,
Sekretarza, Skarbnika Gminy Dobre,
5/Referacie – należy przez to rozumieć również samodzielne stanowisko pracy lub
komórki organizacyjnej w Urzędzie do określonych spraw,
6/ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie
gminnym/Dz.U.z 2001r Nr 142 poz.1591 z późn.zm./.
§ 3
1.Urząd jest jednostką budżetową gminy w rozumieniu ustawy o finansach publicznych .
2.Urząd jest pracodawcą dla zatrudnionych w nim pracowników.
2
§ 4
1.Siedzibą Urzędu jest Dobre ul.Tadeusza Kościuszki 1.
2.Godziny pracy Urzędu określa Regulamin Pracy Urzędu.
3.Urząd Stanu Cywilnego udziela ślubów w dni robocze, niedziele, święta oraz dni
dodatkowo wolne od pracy.
II. Zakres działania i zadania Urzędu:
§ 5
1.Wójt , jako organ wykonawczy Gminy realizuje zadania :
1/własne – wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym,
2/zlecone z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie ustaw,
3/powierzone – wykonywane na podstawie zawartych porozumień z organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego,
4/wynikające z uchwał Rady Gminy, porozumień komunalnych i innych,
5/wynikające z innych ustaw szczególnych,
2.Wójt wykonuje zadania przy pomocy Urzędu.
§ 6
Do zadań Urzędu należy zapewnienie pomocy organom gminy w wykonywaniu
zadań i kompetencji , a w szczególności:
1/załatwianie indywidualnych spraw obywateli,
2/przygotowywanie pod względem merytorycznym i prawnym materiałów
niezbędnych do podejmowania uchwał, wydawaniu zarządzeń ,decyzji, postanowień
i innych aktów z zakresu administracji publicznej oraz podejmowaniu innych
czynności prawnych przez organy gminy,
3/wykonywanie na podstawie udzielonych upoważnień czynności faktycznych
wchodzących w zakres zadań gminy,
4/zapewnienie organom gminy możliwości przyjmowania, rozpatrywania oraz
załatwiania skarg i wniosków,
5/opracowywanie i przygotowywanie materiałów do projektu budżetu gminy,
6/wykonywanie czynności służących realizacji budżetu gminy,
7/zapewnienie warunków organizacyjnych do odbywania Sesji Rady i posiedzeń jej
Komisji,
8/prowadzenie zbioru przepisów gminnych dostępnych do powszechnego wglądu
w siedzibie Urzędu,
9/realizacja innych obowiązków i uprawnień wynikających z przepisów prawa oraz
uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
10/wykonywanie prac kancelaryjnych , a w szczególności:
a/przyjmowanie , wysyłanie, rozdział i przekazywanie korespondencji,
b/prowadzenie wewnętrznego obiegu akt,
c/przechowywanie akt ,
d/przekazywanie akt do archiwum zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami, a w szczególności z instrukcją kancelaryjną opublikowaną w
Dzienniku Ustaw,
3
11/realizacja obowiązków i uprawnień służących Wójtowi , jako wykonującemu
uprawnienia samorządowego pracodawcy zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami prawa,
12/organizowanie dostępu do informacji publicznej.
III. Zasady funkcjonowania Urzędu .
§ 7
Urząd działa w oparciu o następujące zasady:
1/praworządności,
2/służebności wobec społeczności lokalnej,
3/racjonalnego gospodarowania mieniem publicznym,
4/jednoosobowego kierownictwa ,.
5/kontroli wewnętrznej,
6/podziału zadań pomiędzy : Wójta, ,Sekretarza i Skarbnika,Kierowników Referatów oraz poszczególne stanowiska pracy,
7/wzajemnego współdziałania,
8/sprawności i skutecznego działania.
§ 8
1.Pracownicy są odpowiedzialni przed Wójtem za wykonywanie zadań określonych
dla poszczególnych stanowisk w oparciu o kryteria:
- zgodności z prawem opracowywanych projektów decyzji,
- inicjowania i opracowywania projektów uchwał i zarządzeń .
2.Pracownicy Urzędu w wykonywaniu swoich obowiązków i zadań Urzędu działają na
podstawie prawa i obowiązani są do ścisłego jego przestrzegania ze szczególnym
uwzględnieniem Kodeksu Postępowania Administracyjnego i Instrukcji Kancelaryjnej opublikowanej w Dzienniku Ustaw.
§ 9
1.Kierownikiem Urzędu jest Wójt.
2.Wójt kieruje pracą Urzędu przy pomocy Sekretarza i Skarbnika .
3.Wójt wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
Urzędu oraz kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
4.Kierownicy referatów i samodzielnych stanowisk zapewniają:
- prawidłową i terminową realizację zadań,
- kulturalną, sprawną i merytoryczną obsługę.
5.Skarbnik ,Sekretarz , Kierownicy referatów i samodzielne stanowiska pracy ponoszą odpowiedzialność przed Wójtem za należyte wykonywanie zadań.
§ 10
1.Referaty i stanowiska realizują zadania wynikające z przepisów prawa i Regulaminu
lub pisemnego upoważnienia Wójta w zakresie właściwości rzeczowej.
4
2.Referaty i stanowiska są zobowiązane do współdziałania w Urzędzie , a w szczególności w zakresie wymiany informacji i wzajemnych konsultacji w załatwianych sprawach .
§ 11
1.W Urzędzie działa kontrola wewnętrzna .
2.Szczegółowy zakres kontroli określa załącznik Nr 2 do Regulaminu.
3.Za zorganizowanie i prawidłowe funkcjonowanie systemu kontroli wewnętrznej
odpowiedzialny jest Wójt .
4.Czynności kontrolne w zakresie swoich uprawnień wykonują także z Urzędu
Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy.
§ 12
1.Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych
określa załącznik Nr 1 do Regulaminu.
2.Organizację przyjmowania i załatwiania indywidualnych spraw obywateli z Urzędu
określa załącznik Nr 3 do Regulaminu.
3.Zasady podpisywania pism i decyzji określa załącznik Nr 4 do Regulaminu.
IV. Struktura organizacyjna Urzędu.
§ 13
1.Podstawową komórką organizacyjną Urzędu jest Referat.
2.Poza Referatem w strukturze Urzędu funkcjonują samodzielne stanowiska pracy
i komórki organizacyjne.
§ 14
Dla zapewnienia właściwego funkcjonowania Urzędu i należytej obsługi obywateli ,
ustanawia się następującą strukturę organizacyjną Urzędu:
1.Wójt,
2..Sekretarz Gminy
3.Skarbnik Gminy
4.Referat Organizacyjno-Społeczny , w skład , którego wchodzą następujące stanowiska pracy:
1/kierownik referatu – prowadzący sprawy organizacyjne,kadrowe,działalności
gospodarczej ,wydawania pozwoleń na handel alkoholem,
2/do spraw kancelaryjno-technicznych, oświatowych,
3/do spraw ewidencji ludności i dowodów osobistych,
4/do spraw Rady Gminy i ochrony przeciwpożarowej,
5/do spraw obsługi informatycznej
6/robotnik gospodarczy – woźny ,
7/pracownicy sezonowi, stażyści i inni skierowani przez Powiatowy Urząd Pracy,
5
6.Referat Budżetu i Finansów w skład ,którego wchodzą następujące stanowiska pracy:
1/kierownik referatu- Skarbnik Gminy/Główny Księgowy Urzędu/,
2/do spraw księgowości budżetowej – Zastępca Skarbnika Gminy,
3/do spraw księgowości budżetowej i kasy -2 etaty
4/do spraw księgowości podatkowej,
5/do spraw wymiaru zobowiązań pieniężnych i kontroli – 2 etaty
6/do spraw księgowości z zakresu gospodarki komunalnej
7.Referat Gospodarki Komunalnej ,Inwestycji i Zamówień Publicznych, w skład
którego wchodzą:
1/kierownik referatu- prowadzący sprawy gospodarki wodno-ściekowej i drogownictwa
2/do spraw inwestycji i zamówień publicznych,
3/do spraw planowania przestrzennego i budownictwa,
4/do spraw rolnictwa i gospodarki nieruchomościami,
5/do spraw ochrony środowiska ,
7/konserwatorzy gminnej oczyszczalni ścieków – 2 etaty,
8/pracownik gospodarczy ,
9/pracownicy okresowi zatrudnieni w ramach prac publicznych i interwencyjnych-
skierowani przez Powiatowy Urząd Pracy,
10/osoby skierowane przez Sąd do prac społecznie użytecznych .
8.Urząd Stanu Cywilnego – Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego.
9.Komórka organizacyjna do spraw ochrony informacji niejawnych – pion ochrony,
w skład , którego wchodzą:
1/pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,
2/pracownik kancelarii tajnej.
Zadania komórki organizacyjnej realizują pracownicy wyznaczeni przez Wójta ,
którzy spełniają wymogi określone w przepisach i są zatrudnieni na innych
stanowiskach w Urzędzie Gminy.
10.Komórka organizacyjna Gminnego Centrum Reagowania w skład , której wchodzą
między innymi pracownicy etatowi Urzędu Gminy powołani w skład Zespołu
odrębnym zarządzeniem Wójta.
§ 15
1.Obsługę prawną Urzędu , organów gminy i gminnych jednostek organizacyjnych
zapewnia się poprzez zatrudnienie Radcy Prawnego w ramach umowy zlecenia bądź
umowy o pracę.
2.W urzędzie działa administrator bezpieczeństwa informacji powołany przez Wójta
spośród pracowników.
§ 16
1.Na czele referatów stoją kierownicy.
2.Referaty dzieli się na stanowiska pracy.
3.Kierownicy są bezpośrednimi przełożonymi podległych pracowników i sprawują
nadzór nad realizacją obowiązków służbowych.
6
§ 17
1.Do zakresu działania i kompetencji Wójta należy w szczególności:
1/kierowanie bieżącymi sprawami gminy i Urzędu Gminy oraz wydawanie w tym zakresie stosowanych zarządzeń ,decyzji , postanowień i pism.
2/reprezentowanie gminy na zewnątrz,
3/przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i wniosków Komisji Rady,
4/określanie sposobu realizacji uchwał Rady Gminy i wniosków Komisji Rady,
5/gospodarowanie mieniem komunalnym,
6/wykonywanie budżetu gminy oraz nadzorowanie gospodarki finansowej j jednostek organizacyjnych gminy,
7/zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
8/wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej,
9/podejmowanie innych decyzji dotyczących Urzędu , podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz urzędu,
10/składanie oświadczeń woli w imieniu gminy,
11/ustalanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu w drodze zarządzenia,
12/wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników
urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,
13/nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,
14/możliwość upoważnienia pracowników urzędu do wydawania w imieniu Wójta
decyzji , o których mowa w pkt.8
15/określanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników urzędu ,
16/wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej gminy,
17/organizowanie akcji ratowniczej w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof,
18/przedkładanie Wojewodzie uchwał Rady Gminy w terminie 7 dni od daty ich
podjęcia,
19/przedkładanie Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w pkt.18 uchwały budżetowej i w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium Wójtowi oraz innych uchwał objętych zakresem nadzoru Izby,
20/okresowe zwoływanie nie rzadziej niż raz na kwartał narad z udziałem kierowników gminnych jednostek organizacyjnych w celu omówienia z nimi
bieżącej realizacji zadań,
21/udzielanie odpowiedzi na zapytania radnych,
22/czuwanie nad tokiem i terminowością wykonywania zadań urzędu,
23/przyjmowanie ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
24/wykonywanie innych zadań zastrzeżonych dla Wójta przepisami prawa
25/składanie Radzie Gminy okresowych sprawozdań z realizacji uchwał oraz działalności Wójta między sesjami,
26/powoływanie pełnomocników do wykonywania zadań określonych w zarządzeniu.
2.Wójt sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością następujących stanowisk pracy:
1/sekretarza gminy,
2/skarbnika gminy,
3/kierowników referatów
4/kierownika urzędu stanu cywilnego,
5/radcy prawnego,
7
6/komórki organizacyjnej ds. informacji niejawnych,
7/administratora bezpieczeństwa informacji,
§ 18
1.Do zadań Sekretarza Gminy należy:
1/organizowanie pracy urzędu,
2/nadzór nad realizacją przez urząd aktów prawnych organów władzy i administracji
rządowej oraz uchwał Rady Gminy,
3/nadzór nad sprawnością i terminowością załatwiania spraw obywateli w urzędzie
raz wniesionych skarg i wniosków,
4/opracowywanie projektów : Statutu Gminy i Regulaminu Organizacyjnego Urzędu
oraz projektów ewentualnych zmian tych aktów,
5/opracowywanie projektów zakresów czynności dla pracowników urzędu,
6/koordynacja i organizacja spraw związanych z wyborami i spisami,
7/kontrola wewnętrzna w urzędzie w zakresie terminowości i poprawności
załatwiania i prowadzenia spraw obywateli,
8/dyscyplinę pracy w urzędzie oraz doskonalenie kadr,
9/przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej przez pracowników,
10/realizacja zarządzeń Wójta i wniosków Komisji Rady Gminy w zakresie
dotyczącym urzędu,
11/zastępowanie Wójta w sprawach administracyjnych w czasie jego nieobecności w urzędzie na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Wójta ,
12/udział w sesjach Rady Gminy,
13/dbanie o wygląd budynku urzędu i jego otoczenie,
14/inne zlecone przez Wójta , a nie objęte w punktach 1 – 13.
2.Sekretarz Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad Referatem Organizacyjno- Społecznym .
§ 19
1.Do zakresu działania Skarbnika Gminy w szczególności należy:
1/wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości,
2/opracowywanie projektu budżetu gminy,
3/dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Wójta o jego realizacji
i wykonaniu ,
4/przekazywanie kierownikom referatów i pracownikom oraz kierownikom jednostek
podległych , wytycznych oraz danych niezbędnych do opracowywania projektu
planu budżetu,
5/wnioskowanie w sprawach zmian w budżecie gminy,
6/nadzór nad zachowaniem równowagi budżetowej,
7/przygotowywanie materiałów niezbędnych do podjęcia uchwały w sprawie
absolutorium dla Wójta Gminy,
8/kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych ,
8
9/nadzór i kontrola nad działalnością finansową gminy i podległych gminie jednostek
10/prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie finansów i opłaty skarbowej,
11/przestrzeganie prawidłowego obiegu informacji i dokumentacji finansowej,
12/realizacja zadań finansowych gminy wynikających w szczególności z ustaw :
o samorządzie gminnym, ustawy o podatku rolnym, leśnym oraz ustawy o
podatkach i opłatach lokalnych, opłacie skarbowej, finansach publicznych,
ordynacja podatkowa, o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów
publicznych i podatku VAT,
13/udział w sesjach Rady Gminy,
14/realizacja innych zadań w zakresie finansów przyjętych przez gminę na podstawie
ustaw, porozumień lub wynikających z przepisów szczególnych oraz poleceń i
upoważnień Wójta .
2.Skarbnik Gminy sprawuje bezpośredni nadzór nad Referatem Budżetu i Finansów
§ 20
Do wspólnych zadań referatów i samodzielnych stanowisk pracy należy przygotowy-
wanie materiałów oraz podejmowanie czynności organizatorskich , a w szczególności:
1/znajomość Kodeksu Postępowania Administracyjnego, prawa samorządowego ,
administracyjnego i przepisów gminnych ,
2/bieżące dostosowywanie działań do aktualnych przepisów prawnych obowiązujących na stanowisku, znajomość orzecznictwa w tym zakresie,
3/umiejętność uzyskiwania wykładni prawa w sprawach wątpliwych lub nie
rozstrzygniętych normą prawną,
4/zapewnienie sprawnej, merytorycznej i terminowej realizacji zadań i obsługi
interesantów,
5/prowadzenie postępowań administracyjnych oraz przygotowywanie merytoryczne
i prawne projektów decyzji administracyjnych w zakresie właściwości stanowiska,
6/przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta,
7/współpraca z Radą Gminy i jej Komisjami,
8/współdziałanie ze Skarbnikiem przy opracowywaniu projektu budżetu gminy,
9/współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej,
10/przygotowywanie sprawozdań, ocen , analiz i bieżących informacji o realizacji zadań,
11/współdziałanie z Sekretarzem w zakresie szkolenia i doskonalenia zawodowego
pracowników,
12/stosowanie obowiązującej instrukcji kancelaryjnej zasad wewnętrznego obiegu i
przechowywania akt oraz ich archiwizacja,
13/usprawnianie metod i form pracy własnej w urzędzie,
14/przekazywanie Skarbnikowi Gminy wszystkich umów zawartych na stanowiskach,
a wynikających z bieżącej realizacji zadań oraz rachunków i faktur opisanych pod
względem merytorycznym,
15/udział w pracach na rzecz wyborów , referendów i spisów ,
16/wykonywanie obowiązków statystycznych,
17/rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie właściwości stanowiska pracy,
18/współpraca między referatami i samodzielnymi stanowiskami w sprawach
wymagających wspólnego rozstrzygnięcia ,
9
19/realizacja zadań wynikających z ustaw i wydanych do nich przepisów wykonawczych :
a/prawo zamówień publicznych,
b/o ochronie danych osobowych,
c/o ochronie informacji niejawnych,
d/ o dostępie do informacji publicznej
e/o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych,
20/organizowanie pozyskiwania środków finansowych spoza budżetu gminy na
zadania realizowane na danym stanowisku,
21/systematyczne przekazywanie odpowiednich materiałów do Biuletynu Informacji Publicznej pracownikowi odpowiedzialnemu za jej prowadzenie w urzędzie
22/wykonywanie zadań wynikających z poleceń lub upoważnień Wójta.
IV. Zakres działania poszczególnych referatów i samodzielnych stanowisk
pracy w Urzędzie:
§ 21
Do zadań Referatu Organizacyjno-Społecznego należy:
1/zapewnienie sprawnej organizacji i funkcjonowania urzędu,
2/zapewnienie zgodności działania urzędu z przepisami prawa,
3/prowadzenie dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt
osobowych pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników gminnych jednostek
organizacyjnych,
4/załatwianie spraw związanych z przyjmowaniem do pracy nowo zatrudnianych
pracowników oraz praktykantów i stażystów,
5/prowadzenie spraw dotyczących urlopów wypoczynkowych, okolicznościowych,
wychowawczych i szkoleniowych,
6/ewidencjonowanie czasu pracy i zwolnień lekarskich,
7/wydawanie świadectw i zaświadczeń dotyczących pracy,
8/organizowanie szkoleń i doskonalenia zawodowego pracowników,
9/prowadzenie rejestru zarządzeń Wójta,
10/prowadzenie całokształtu spraw z zakresu Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej,
11/prowadzenie rejestru wydanych pieczęci i kluczy do budynku Urzędu Gminy,
12/przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz urzędu ,
13/prowadzenie ewidencji korespondencji,
14/ prowadzenie spraw z zakresu działalności socjalno-bytowej w odniesieniu do
pracowników urzędu,
15/prowadzenie spraw z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony
przeciwpożarowej w urzędzie ,
16/prowadzenie spraw z zakresu ewidencji ludności,
17/sporządzanie wydruków dla potrzeb poboru,
18/sporządzanie wydruków dzieci podlegających obowiązkowi szkolnemu dla
potrzeb oświaty,
10
19/współdziałanie z Rządowym Centrum Informatycznym , Centralnym Biurem
Adresowym i Wojskowymi Komendami Uzupełnień,
20/współdziałanie w realizacji zadań związanych ze spisami,
21/udzielanie informacji o danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
22/prowadzenie spraw dotyczących zbiórek publicznych i zgromadzeń,
23/prowadzenie stałego rejestru wyborców,
24/sporządzanie spisu wyborców na wybory i referenda,
25/prowadzenie całokształtu spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych,
26/wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania i wymeldowania
27/wykonywanie zadań wynikających z ustawy o repatriacji w zakresie kompetencji
organów gminy,
28/prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz nadzór nad ich rozpatrywaniem,
29/prowadzenie całokształtu spraw z zakresu funkcjonowania oraz obsługa kancelaryjno-techniczna Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,
30/prowadzenie spraw związanych z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ,
31/przygotowywanie dokumentów i decyzji administracyjnych w zakresie wydawania
i cofania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych,
32/przygotowywanie decyzji odmawiających wydania zezwolenia na sprzedaż
napojów alkoholowych,
33/wyliczanie opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż i podawanie napojów
alkoholowych,
34/kontrola zgodności prowadzonej działalności handlowej i gastronomicznej z
warunkami zezwolenia na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych,
35/przygotowywanie projektów uchwał dla Rady Gminy w sprawie ustalania dni
i godzin otwierania i zamykania placówek handlu detalicznego i zakładów
usługowych dla ludności,
36/prowadzenie spraw związanych z wyborami do Sejmu ,Senatu RP oraz
samorządu terytorialnego i Wójta Gminy oraz w zakresie zleconym przepisami
prawa do innych organów przedstawicielskich,
37/prowadzenie spraw związanych z wybieraniem i odwoływaniem ławników do
sądów powszechnych ,
38/współdziałanie z policją w zakresie ładu, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
39/przyjmowanie informacji od komendanta policji o stanie porządku publicznego i
bezpieczeństwa ,
40/prowadzenie spraw związanych ze zjawiskami patologii społecznej i współdziałanie w tym zakresie z policją i innymi organizacjami,
41/przygotowywanie projektów uchwał dla Rady Gminy w sprawie określenia
istotnych zagrożeń bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy,
42/utrzymanie czystości i porządku w pomieszczeniach biurowych, na placu i
wokół siedziby urzędu,
43/prowadzenie spraw związanych z zabezpieczeniem i ochroną budynków
administracyjnych urzędu oraz znajdującego się w nich mienia, zapewnienie
materialno-technicznych warunków pracy urzędu, gospodarowanie środkami
rzeczowymi ,drukami i formularzami, zakup inwentarza ruchomego, materiałów
i pomocy biurowych,
11
44/tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i ekonomicznych do rozwoju
kultury fizycznej i turystyki,
45/realizacja zadań wynikających z ustawy o bibliotekach publicznych,
46/prowadzenie rejestru instytucji kultury o ewidencji dóbr kultury nie wpisanych
do rejestru zabytków znajdujących się na terenie gminy,
47/prowadzenie współdziałania w zakresie upowszechniania kultury fizycznej ,
rekreacji, turystyki i sportu z innymi jednostkami organizacyjnymi, spółdzielczymi
i społecznymi,
48/opracowywanie aktów prawnych dotyczących łączenia, przekształcania instytucji
kultury oraz powoływania i odwoływania dyrektorów tych placówek,
49/nadzór nad działalnością instytucji kultury w gminie,
50/opracowywania aktów prawnych dotyczących tworzenia, przekształcania i
likwidacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej,
51/opracowywanie aktów prawnych dotyczących powoływania, odwoływania oraz
funkcjonowania Rady Społecznej ZOZ,
52/przygotowywanie projektów uchwał w sprawie tworzenia sieci szkolnej z
uwzględnieniem prognoz demograficznych, uwarunkowań społecznych ,
pedagogicznych oraz ekonomicznych,
53/przygotowywanie projektów statutów nowo zakładanych placówek oświatowych ,
54/przygotowywanie dokumentacji związanej z tworzeniem ,likwidacją i przekształceniem placówek oświatowych,
55/prowadzenie spraw związanych z powoływaniem i odwoływaniem dyrektorów
szkół podstawowych, gimnazjum i przedszkoli,
56/przygotowywanie konkursów na stanowisko dyrektorów szkół podstawowych ,
gimnazjum, przedszkoli ,
57/prowadzenie spraw dotyczących oceny dyrektorów placówek oświatowych,
58/prowadzenie całokształtu spraw związanych z procedurą awansu zawodowego
nauczycieli,
59/nadzór nad działalnością placówek oświatowych , dla których gmina jest organem
założycielskim i prowadzącym,
60/przekazywanie odpowiednich informacji do Biuletynu Informacji Publicznej.
61/obsługa kancelaryjno-techniczna Rady Gminy i organów samorządu wsi , w tym:
- pomoc w przygotowywaniu posiedzeń Rady i Komisji,
- protokołowanie sesji Rady i Komisji,
- opracowywanie materiałów ,postanowień, wniosków i opinii z obrad Rady
i zebrań wiejskich oraz przekazywanie ich odpowiednim organom i czuwanie
nad realizacją,
- zapewnienie prawidłowego przygotowania materiałów na sesję Rady i
posiedzenia Komisji,
- zbieranie materiałów będących przedmiotem obrad i przedstawianie ich
odpowiednim komisjom,
- prowadzenie rejestru uchwał Rady , wniosków i opinii komisjom oraz
interpelacji i wniosków radnych,
- terminowe/ najdłużej 7 dni od daty podjęcia / przekazywanie wszystkich uchwał
Rady Gminy do Wojewody Mazowieckiego , a z zakresu spraw finansowych
dodatkowo do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Siedlcach,
12
62/współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zapewnienia i
organizowania właściwej obsługi radnych, świadczenie radnym pomocy meryto-
rycznej oraz tworzenie warunków organizacyjnych i merytoryczno-technicznych
do wykonania mandatu radnego,
63/pomoc w opracowywaniu projektów planu pracy Rady i jej organów , w tym
programu działania rady na okres jej kadencji oraz informowania zainteresowa-
nych o zadaniach wynikających z uchwalonych programów i planów,
64/organizowanie i obsługa narad zwołanych przez przewodniczącego rady i
komisji rady,
65/obsługa dyżurów przewodniczącego rady i radnych , przyjmowanie i prowadzenie
rejestrów skarg i wniosków obywateli zgłaszanych w czasie dyżurów,
66/obsługa kancelaryjno-techniczna spotkań i narad z sołtysami,
67/zapewnienie na terenie gminy zasobów wody do gaszenia pożarów,
68/pomoc w obsłudze kancelaryjno-technicznej jednostek OSP,
69/zaopatrywanie Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy w niezbędny
sprzęt bojowy,
70/nadzór nad ubezpieczeniem wozów bojowych straży, strażaków i remiz
strażackich, o ile są własnością gminy,
71/współpraca z Zarządem Wojewódzkim i Powiatowym Ochotniczych Straży
Pożarnych, Komendą Wojewódzką i Rejonową Państwowej Straży Pożarnej,
72/wypełnianie interesantom dokumentów dotyczących okresów pracy w rolnictwie
/zeznania świadków/ oraz innych dokumentów do KRUS i ZUS
73/obsługa i konserwacja xerokopiarki ,
74/obsługa i prowadzenie wyborów ,
75/prowadzenie rejestru uchwał Rady mających charakter prawa miejscowego,
76/koordynacja prac związanych z prowadzeniem i zamieszczaniem odpowiednich
odpowiednich informacji w Biuletynie Informacji Publicznej i stronie internetowej Urzędu Gminy,
77/administrowanie siecią komputerową,
78/konserwacja i naprawa sprzętu elektronicznego pracującego w sieci i
samodzielnych stanowiskach oraz drobne naprawy sprzętu. Urządzenia
przekazywane do naprawy poza urząd , należy pozbawić zapisu danych
osobowych,
79/zakup nowego sprzętu i oprogramowania zgodnie z obowiązującymi w tym
zakresie przepisami, jego montaż i konfiguracja,
80/bieżące i systematyczne szkolenie pracowników obsługujących sprzęt
komputerowy,
81/bieżące nadzorowanie komputerów pod względem wirusów komputerowych,
82/wykonywanie kopii awaryjnych z komputera zgodnie z instrukcją,
83/prowadzenie teczki i nadzór nad rejestracją zbiorów danych osobowych,
84/założenie i prowadzenie strony internetowej dla gminy,
85/prowadzenie spraw związanych z nazewnictwem ulic i placów oraz
przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w tym zakresie,
86/prowadzenie mapy przeglądowej z aktualnymi nazwami ulic,
87/oznaczanie nieruchomości numerami porządkowymi,umieszczanie i utrzymanie
tabliczek z nazwami ulic i placów,
88/przygotowywanie i wydawanie zaświadczeń o nadanie numeru porządkowego
oraz prowadzenie mapy przeglądowej w tym zakresie,
13
89/zbieranie,wprowadzanie do systemu i aktualizacja danych wynikających z
deklaracji mieszkańców składających informacje odnośnie zbiórki i opłat za
odpady,
90/przygotowywanie i opracowywanie materiałów promujących gminę,
91/redagowanie i aktualizacja aktywnej strony w Internecie w zakresie promocji
gminy,
92/współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego oraz innymi organizacjami w
zakresie promocji gminy,
93/koordynacja prac związanych prowadzeniem i zamieszczaniem odpowiednich informacji w Biuletynie Informacji Publicznej i stronie internetowej gminy
oraz:
a/promocja inwestycji gminnych na stronie internetowej Urzędu Gminy
- inwestycje do 50 tyś. zł – minimum jedno ogłoszenie
- inwestycje powyżej 50 tyś.zł – minimum dwa ogłoszenia
b/uroczystości i wydarzeń gminnych,
94/nadzór nad działalnością urządzeń informatycznych będących na stanie gminy
Dobre znajdujących się na terenie gminy urzędu i poza nim,
95/prowadzenie teczki i nadzór nad rejestracją zbiorów danych osobowych,
96/wprowadzenie w życie i realizacja Zarządzenie Nr 53/04 Wójta Gminy Dobre
z dnia 16 grudnia 2004r w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego
Instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania
danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre oraz Zarządzenia Nr 0050/51/12
Wójta Gminy Dobre z dnia 10 września 2012roku w sprawie ustalenia,,Polityki
bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do
przetwarzania danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre”
97/reagowanie na wszelkie przesłanki wskazujące możliwość naruszenia tajemnicy
danych osobowych,
98/podejmowanie natychmiastowych działań na rzecz ochrony danych w przypadku
naruszenia ustawy,
99/prowadzenie ewidencji osób pracujących przy przetwarzaniu danych,
100/nadzór fizyczny nad zabezpieczeniem pomieszczeń , w których przetwarzane są
dane,
101/zarządzanie hasłami użytkowników i nadzór nad przestrzeganiem procedur
określających częstotliwość ich zmiany,
102/nadzorowanie czynności związanych ze sprawdzaniem pod kątem wirusów
komputerowych ,
103/nadzór nad zasilaniem awaryjnym do serwerowni,
104/wykonywanie i nadzór nad wykonywaniem kopii awaryjnych,
105/prowadzenie całokształtu spraw z zakresu telefonizacji gminy
106/nadzór nad zamieszczaniem ogłoszeń na tablicy ogłoszeń znajdującej się przy
Urzędzie Gminy.
Stanowisko w zakresie spraw Administratora Bezpieczeństwa Informacji używa
symbolu ,,ABI”.
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,, OS „
Natomiast sprawy związane z obsługą Rady Gminy i jej organów znakowane są
symbolem ,,BRG”.
14
§ 22
Do zadań Referatu Budżetu i Finansów należy:
1/opracowywanie projektu budżetu Gminy i Wieloletniej Prognozy Finansowej oraz
przedkładanie w obowiązującym terminie do uchwalania,
2/dokonywanie bieżących i okresowych ocen,analiz,informacji i prognoz oraz
sprawozdań z realizacji budżetu gminy zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie
przepisami prawa,
3/czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz odpowiednich relacji pomiędzy realizacją dochodów i wydatków gminy,
4/przygotowywanie projektów zarządzeń Wójta i projektów uchwał Rady Gminy
dotyczących zmian w budżecie ,
5/przygotowywanie i sporządzanie kompletu materiałów niezbędnych do podjęcia
uchwały w sprawie absolutorium dla Wójta Gminy,
6/kontrasygnowanie czynności prawnych mogących spowodować powstanie
zobowiązań pieniężnych,
7/nadzorowanie właściwego wykorzystania i rozliczania otrzymanych dotacji i
udzielonych z budżetu,
8/sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową jednostek organizacyjnych,
9/prowadzenie księgowej ewidencji mienia komunalnego oraz sporządzanie
informacji w tym zakresie ,
10/prowadzenie księgowości budżetowej oraz wszystkich urządzeń księgowych
zgodnie z ustawą o rachunkowości,
11/obsługa kredytów i pożyczek zaciągniętych przez gminę,
12/prowadzenie spraw związanych z wypłatą wynagrodzeń i innych świadczeń
przysługujących pracownikom urzędu oraz osobom, dla których urząd nie jest
pracodawcą , w tym prowadzenie rozliczeń z ZUS i urzędami skarbowymi,
13/zapewnienie obsługi finansowo-księgowej i kasowej urzędu,
14/prowadzenie kontroli wewnętrznej w zakresie finansów urzędu,
15/prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych od osób fizycznych i osób prawnych,
16/prowadzenie księgowości podatkowej i opłat lokalnych ,
17/przygotowywanie projektów uchwał dla Rady Gminy w zakresie podatków i opłat
lokalnych,
18/prowadzenie w terenie działalności kontrolnej w zakresie zgodności składanych deklaracji podatkowych i opłat lokalnych ,
19/prowadzenie spraw z zakresu podatku VAT,
20/sporządzanie sprawozdań finansowych miesięcznych i kwartalnych,
21/sporządzanie z zakresu referatu sprawozdań dla GUS,
22/wydawanie i cofanie zezwoleń na wykonywanie transportu drogowego na
terenie gminy ,
23/archiwizowanie dokumentacji tworzonej w referacie ,
24/wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań
wynikających z poleceń lub upoważnień wójta.
15
§ 23
Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu:
1.Urząd Stanu Cywilnego :
1/przyjmowanie zgłoszeń o urodzeniu dziecka,
2/nadania dziecku nazwiska męża matki,
3/przyjmowanie oświadczeń o zmianie imienia dziecka ,
4/zawierania związku małżeńskiego /przed kierownikiem USC/
5/skrócenia terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego,
6/wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego,
7/sporządzanie aktu małżeństwa zawartego przed duchownym,
8/zaświadczanie o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
9/przyjmowanie oświadczeń powrocie po rozwodzie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
10/sporządzania aktu zgonu ,
11/wpisywania do polskich ksiąg aktu stanu cywilnego sporządzonego za granicą,
12/wydawania decyzji o uzupełnianiu i otworzeniu aktu stanu cywilnego,
a/ sprostowania oczywistego błędu pisarskiego w aktach stanu cywilnego,
b/dokumentów z ksiąg stanu cywilnego i potwierdzenie danych osobowych,
13/przyjmowania oświadczeń o uznaniu dziecka ,
14/wydawanie decyzji o zmianie imion i nazwisk,
15/prowadzenia akt zbiorowych i skorowidzów do ksiąg stanu cywilnego,
16 /wydawania zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą,
17/przechowywania i konserwacji ksiąg stanu cywilnego oraz akt zbiorowych i
prowadzenie archiwum USC,
18/sporządzania sprawozdań statystycznych,z zakresu zajmowanego stanowiska, jak
również przekazywanie do GUS sprawozdań sporządzanych w urzędzie ,
19/prowadzenie archiwum USC przekazywanie akt do Archiwum Państwowego,
20/przyjmowanie zgłoszeń o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie,
21/organizowanie uroczystości jubileuszowych z okazji długoletniego pożycia
małżeńskiego/Złote Gody/.
Stanowisko przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,USC”.
2.Sprawy wojskowe:
1/przygotowywanie i prowadzenie rejestracji przedpoborowych,
2/udział w przygotowaniu i przeprowadzeniu kwalifikacji wojskowej,
3/prowadzenie czynności wyjaśniająco-poszukiwawczych wobec osób o
nieuregulowanym stosunku do służby wojskowej,
4/przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawach o odroczeniu poboru
i zwalnianiu żołnierza z zasadniczej służby wojskowej w zakresie przewidzianym
przepisami prawa,
5/prowadzenie spraw związanych z przyznaniem żołnierzom i członkom ich rodzin
zasiłków na utrzymanie rodziny oraz pokrywaniu należności mieszkaniowych i
opłat eksploatacyjnych,
6/współdziałanie z organami wojskowymi.
Stanowisko przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,SW”.
16
3.Sprawy obronne i obrony cywilnej.
1/wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej,
2/opracowywanie dokumentów planistycznych i ustalanie zadań w zakresie obrony
cywilnej i ochrony ludności,
3/tworzenie formacji obrony cywilnej ,
4/opracowywanie i uzgadnianie planów działania,
5/organizowanie i koordynowanie szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej, w tym
szkoleń ludności,
6/przygotowywanie i zapewnienie działań systemu wykrywania i alarmowania oraz
systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
7/opracowywanie dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia procesu ewakuacji
/przyjęcia/ ludności,
8/planowanie i realizacja zaopatrzenia w sprzęt i środki OC oraz zapewnienie
odpowiednich warunków jego magazynowania, konserwacji i eksploatacji,
9/organizowanie ewakuacji ludności na wypadek powstania masowego zagrożenia
dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
10/planowanie i zapewnienie środków transportowych,warunków bytowych oraz
pomocy medycznej ,metodycznej i społecznej dla ewakuowanej ludności,
11/planowanie i zapewnienie ochrony płodów rolnych i zwierząt gospodarskich
oraz produktów żywnościowych i pasz a także ujęć wodnych na wypadek
zagrożenia zniszczeniem,
12/zapewnienie dostaw wody pitnej dla ludności i celów przeciwpożarowych,
13/opracowywanie informacji dotyczących realizacji zadań,
14/współdziałanie z odpowiednimi jednostkami w zakresie niewypałów i
niewybuchów,
15/opracowywanie rocznych wytycznych oraz planu zasadniczych zamierzeń w
zakresie pozamilitarnych przygotowań obronnych
16/opracowywanie projektu Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy na czas
wojny oraz projektu zarządzenia wprowadzającego w/w regulamin w życie,
17/opracowywanie dokumentacji dotyczącej podwyższania gotowości obronnej
Urzędu Gminy,
18/opracowywanie i uaktualnianie dokumentacji Stałego Dyżuru Wójta ,
19/nadzór nad realizacją zadań obronnych w zakładach pracy podległych Radzie
Gminy,
20/analizowanie wniosków wojskowych komendantów uzupełnień w sprawie
świadczeń na rzecz obrony, a także prowadzenie postępowania wyjaśniającego
i przygotowanie decyzji o przeznaczeniu osób lub rzeczy na potrzeby świadczeń
na rzecz obrony,
21/opracowywanie rocznych planów świadczeń osobistych i doraźnych świadczeń
rzeczowych oraz planu świadczeń osobistych i etatowych/doraźnych/,świadczeń
rzeczowych przewidzianych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji i wojny
22/prowadzenie spraw związanych z reklamowaniem żołnierzy rezerwy od
obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w czasie ogłoszenia mobilizacji
i wojny,
23/opracowywanie dokumentacji oraz organizowanie innych przedsięwzięć
przygotowawczych do prowadzenia Akcji Kurierskiej,
24/planowanie, organizowanie szkolenia obronnego oraz prowadzenie
dokumentacji szkoleniowej ,
17
25/planowanie i prowadzenie kontroli problemowych , a także doraźnych z zakresu
realizacji zadań obronnych w jednostkach podległych i nadzorowanych,
Stanowisko przy znakowaniu spraw używa symbolu ,, OC”.
§ 24
Do zadań Referatu Gospodarki Komunalnej , Inwestycji i Zamówień Publicznych
należy :
1/realizacja zadań z zakresu obowiązującej ustawy o zagospodarowaniu przestrze-
nnym w tym , w szczególności:
a/przygotowywanie założeń do miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
b/udostępnianie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzen-
nego oraz projektów tych planów do publicznego wglądu i popularyzacja ich
treści,
c/podawanie do publicznej wiadomości o wyłożeniu projektu planu miejscowego
do publicznego wglądu,
d/podawanie do publicznej wiadomości o przystąpieniu do sporządzenia planu
miejscowego,
e/uzgadnianie projektu planu miejscowego z zainteresowanymi organami
administracji państwowej oraz właściwymi organami podległymi Ministrowi
Spraw Wewnętrznych,
f/przygotowywanie projektów uchwał miejscowych planów zagospodarowania
przestrzennego,
g/dokonywanie okresowej oceny skutków zmian w zagospodarowaniu przest-
rzennym , wynikających z realizacji planu miejscowego i oceny aktualności
tego planu,
2/przygotowywanie materiałów do studium uwarunkowań i kierunków zagospo-
darowania przestrzennego gminy,
3/przechowywanie planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawanie
odpisów i wyrysów,
4/przyjmowanie i rozpatrywanie wniosków o zmianę przeznaczenia gruntów w
planie przestrzennego zagospodarowania gminy ,
5/ocena zmian w zagospodarowaniu przestrzennym gminy i przygotowanie
wyników tej oceny oraz analiza wpływających wniosków w sprawach zmian
przeznaczenia terenów, bądź wybranych nieruchomości gruntowych,
6/prowadzenie spraw związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z
ustaleń planów zagospodarowania przestrzennego we współpracy z Referatem
Budżetu i Finansów,
7/występowanie do Wojewody i Ministra z wnioskami o zgodę na zmianę
przeznaczenia gruntów przy sporządzaniu planu przestrzennego zagospodaro-
wania gminy,
8/wydawanie zaświadczeń o przeznaczeniu gruntów w planie przestrzennego
zagospodarowania gminy,
9/naliczanie opłat z tytułu tzw.renty planistycznej,
10/wydawanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy,
18
11/wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego,
12/prowadzenie rejestru wydanych decyzji o ustaleniu warunków zabudowy i
ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, zgodnie z obowiązującymi
w tym zakresie przepisami prawa,
13/gromadzenie i przechowywanie kopii decyzji administracyjnych wydanych
przez Starostę w sprawie pozwoleń na budowę , po ich wcześniejszej analizie
i porównaniu z wydanymi decyzjami o ustaleniu warunków zabudowy i
lokalizacji inwestycji celu publicznego,
14/sprzedaż , oddanie w użytkowanie , zarząd, dzierżawę nieruchomości
stanowiącej własność gminy osobom fizycznym i prawnym,
15/publikacja wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży lub oddania
w użytkowanie wieczyste, zarząd , dzierżawę,
16/ogłaszanie i organizowanie przetargów na zbycie nieruchomości w formie
przewidzianej ustawą o gospodarce nieruchomościami oraz obsługa tych
transakcji,
17/prowadzenie czynności związanych z zawieraniem umów notarialnych w
przypadku sprzedaży lub oddaniu w użytkowanie wieczyste nieruchomości,
18/sprzedaż mieszkań komunalnych z ułamkową częścią niezbędną do
racjonalnego korzystania z budynku,
19/wnioskowanie o wpis do ksiąg wieczystych,
20/ustalanie i zmiana opłat z tytułu zarządu użytkowania wieczystego nierucho-
mości ,
21/ustalanie z biegłymi rzeczoznawcami w sprawach ustalania wartości gruntów,
budynków i mieszkań przeznaczonych do sprzedaży,
22/zamiana gruntów stanowiących własność gminy na grunty stanowiące własność
osób fizycznych lub prawnych,
23/organizowanie negocjacji wysokości odszkodowania za grunty przeznaczone
pod drogi powstałe w wyniku podziału działek oraz warunków nabycia tych
nieruchomości,
24/nieodpłatne przejmowanie gruntów od Skarbu Państwa i nieodpłatne
oddawanie gruntów Skarbu Państwa,
25/aktualizacja cen gruntów,
26/naliczanie opłat adiacenckich z tytułu wyposażenia terenu w urządzenia
infrastruktury technicznej,
27/prowadzenie spraw dotyczących wykonywania prawa pierwokupu nierucho-
mości ,
28/nabywanie nieruchomości niezbędnych dla realizacji zadań gminy,
29/regulacja stanu prawnego nieruchomości,
30/komunalizacja mienia,
31/gospodarowanie mieniem gminnym i jego ewidencja,
32/prowadzenie spraw z zakresu wspólnot gruntowych,
33/wydawanie opinii w formie postanowienia o zgodności proponowanego
podziału nieruchomości z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego,
34/wydawanie decyzji zatwierdzających projekt podziału nieruchomości,
35/ustalanie opłat adiacenckich po przeprowadzeniu podziału nieruchomości,
37/prowadzenie spraw z zakresu scalania i wymiany gruntów,
38/sporządzanie umów dzierżawy gospodarstw w celach emerytalnych,
19
39/sporządzanie protokołu ustnych oświadczeń woli spadkodawcy,
40/prowadzenie spraw z zakresu leśnictwa,
41/organizowanie ewakuacji ludności z ochotniczymi drużynami ratowniczymi z
obszarów zagrożonych powodzią,
42/zobowiązanie do wykonywania prac zabezpieczających przed powodzią lub
dostarczanie niezbędnych posiadanych materiałów,
43/przyznanie odszkodowania za straty z tytułu udziału w ochronie przed
powodzią,
44/przyjmowanie zawiadomień o zniszczeniu znaków geodezyjnych,
45/prowadzenie spraw z zakresu produkcji roślinnej i zwierzęcej,
46/prowadzenie spraw z zakresu lecznictwa i opieki weterynaryjnej,
47/wyznaczanie rzeczoznawców do określenia wartości rynkowej padłych
zwierząt,zabitych lub skierowanych do uboju sanitarnego przez organy
Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej w związku z chorobą zakaźną,
48/znakowanie obszarów dotkniętych lub zagrożonych chorobą zakaźną zwierząt,
49 /współpraca z Państwową Inspekcją Weterynaryjną na odcinku zgłaszania,
wykrywania i likwidowania chorób zakaźnych zwierząt,
50/podejmowanie działań na rzecz ochrony zwierząt i współdziałanie w tym
zakresie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami,
51/upowszechnianie znajomości przepisów ustawy o ochronie zwierząt wśród
mieszkańców,
52/wydawanie decyzji o czasowym lub stałym odebraniu właścicielowi zwierzęcia,
gdy jest rażąco zaniedbywane lub okrutnie traktowane,
53/wydawanie zezwoleń na utrzymanie psa rasy uznanej za agresywną,
54/zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętom domowym oraz organizacja
ich wyłapywania,
55/współpraca z Wojewódzkim Inspektorem Państwowej Inspekcji Ochrony
Roślin w zakresie spraw wynikających z ustawy z dnia 18 grudnia 2003 roku
o ochronie roślin uprawnych /Dz.U.z 2004r Nr 11 poz.94 z póżn.zm./,
56/wydawanie zezwoleń na uprawę maku lub konopii włóknistych, o ile pozwalają
na to odpowiednie przepisy,
57/prowadzenie rejestru wydanych zezwoleń na uprawę maku lub konopii
włóknistych,
58/nadzór nad uprawami maku lub konopii włóknistych,
59/wydawanie nakazu zniszczenia upraw maku lub konopii uprawianych bez
zezwolenia,
60/czynności administracyjne związane z zatwierdzeniem ugody w sprawach
zmian stosunków wodnych na gruntach.
61/nadzór nad remontami, budową i bieżącym utrzymaniem dróg gminnych,
chodników i mostów
62/zarządzanie siecią dróg gminnych,
63/wydawanie zezwoleń na zajęcia pasa drogowego,
64/prowadzenie ewidencji dróg gminnych i mostów,
65/prowadzenie okresowych kontroli stanu dróg,
66/współpraca na odcinku drogownictwa z Zarządem Dróg Powiatowych i
Wojewódzkich,
67/przyjmowanie zgłoszeń o zamiarze budowy ogrodzeń /od strony dróg gminnych/
i ustalanie warunków budowy ogrodzenia,
20
68/prowadzenie całokształtu spraw z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę
i odprowadzania ścieków, a w szczególności:
a/nadzór nad konserwatorami stacji uzdatniania wody ,oczyszczalni ścieków i
przepompowni ścieków,
b/nadzór nad sprawdzaniem w terenie przez konserwatorów stanu technicznego
liczników wskazujących ilości pobranej wody oraz pobór wody przez
poszczególnych odbiorców,
c/nadzór nad usuwaniem przez konserwatorów awarii sieci wodociągowej,
kanalizacyjnej, przepompowni i oczyszczalni ścieków,
69/wydawanie zgody na podłączenie nieruchomości do urządzeń komunalnych
/przyłącza wodociągowe i kanalizacyjne/,
70/wydawanie decyzji w sprawie ograniczenia poboru wody do celów innych niż
potrzeby ludności,
71/prowadzenie spraw związanych z przyznaniem odszkodowania za szkody
związane z wykonywaniem, utrzymaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia
w wodę stanowiących własność komunalną,
72/nadzór nad sporządzaniem gminnego programu ochrony środowiska i
gospodarki odpadami oraz przygotowywanie sprawozdań z realizacji
przyjętych programów,
73/udostępnianie zgodnie z obowiązującymi przepisami informacji o środowisku
i jego ochronie,
74/przeprowadzanie postępowania w sprawach oddziaływania na środowisko
skutków realizacji planów i programów oraz sporządzania prognoz,
75/przygotowywanie i wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
76/czuwanie nad zapewnieniem warunków utrzymania równowagi przyrodniczej i
racjonalnej gospodarki zasobami środowiska przy sporządzaniu studium
uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych
planów zagospodarowania przestrzennego,
77/kontrola przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska , a w
szczególności w zakresie objętym właściwością w zakresie ochrony powietrza,
wód, żywności , ochrony przed hałasem,
78 /wydawanie zezwoleń na wycięcie drzew i krzewów z nieruchomości oraz
usuwanie drzew i krzewów z pasa drogowego,
79/likwidacja nielegalnych zrzutów odpadów stałych i ciekłych,
80/wydawanie zezwoleń na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w
zakresie:
a/zbierania i transportu , odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
b/opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych,
81/prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych/szamb/ w celu kontroli
częstotliwości ich opróżniania,
82/prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków,
83/kontrola pozbywania się stałych i płynnych odpadów komunalnych przez
poszczególnych właścicieli nieruchomości,
84/organizowanie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych od właści-
cieli nieruchomości, którzy nie udokumentują korzystania z usług w tym
zakresie ,
21
85/wydawanie opinii Wojewodzie i Staroście do wydawania podmiotom
zezwolenia na prowadzenie działalności , w wyniku, której powstają odpady
niebezpieczne w ilości powyżej jednego tysiąca ton rocznie z wyłączeniem
odpadów komunalnych,
86/określanie podmiotom sposobu postępowania z odpadami innymi niż
niebezpieczne w ilości od jednego tysiąca ton rocznie wyłączeniem odpadów
komunalnych,
87/wydawanie zgody na miejsce oraz sposób gromadzenia odpadów w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r o odpadach/j.t Dz.U.z 2010r Nr 185 poz.251/,
88/gromadzenie i przechowywanie decyzji wydanych przez Starostwo, Wojewodę
i inne organy związane z gospodarką odpadami,
89/naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska ,wprowadzania gazów lub
pyłów do powietrza ,za składowanie odpadów ściekowych
90/przygotowywanie projektów uchwał dla Rady Gminy do programu zrównowa-
żonego rozwoju ochrony środowiska wynikającego z polityki ekonomicznej
państwa,
91/przygotowywanie dla Wójta Gminy projektów postanowień o przeprowadzeniu
kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie środowiska,
92/występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego w sprawach o wykro-
czenia przeciw przepisom o ochronie środowiska,
93/informowanie Powiatowego Inspektora Sanitarnego o przypadkach
bezpośredniego zagrożenia środowiska i podejmowanie działań zmierzających
do usunięcia zagrożenia,
94/informowanie właściwego organu inspekcji Ochrony Środowiska o przypadkach
bezpośredniego zagrożenia sanitarnego na terenie gminy,
95/sporządzanie,egzekwowanie i rozliczanie wpłat dotyczących umów dobrowolnego udziału finansowego w sprawie budowy przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych
96/organizacja selektywnej zbiórki odpadów,
97/nadzór nad eksploatacją złóż i kopalin na terenie gminy ,mających wpływ na
środowisko,
98/organizacja zbiórki ,transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt domowych
i dzikich,
99/organizowanie i sprawowanie opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi,
100/zakładanie, zarządzanie i utrzymanie zieleni komunalnej i zadrzewień,
101/ustanawianie parku wiejskiego i określanie jego granic i wykonywanie ochrony,
102/prowadzenie spraw z zakresu łowiectwa i ochrony przyrody,
103/nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na przystankach autobusowych
oraz ich stanem technicznym,
104/organizowanie i utrzymanie targowiska , nadzór nad targowiskiem,
105/organizowanie i ogłaszanie wszystkich przetargów organizowanych przez
gminę, prowadzenie rejestru udzielonych zamówień ,
106/przygotowywanie wieloletnich i bieżących planów i programów inwestycyjnych,
a w szczególności :
a/organizowanie przygotowania odpowiedniej dokumentacji projektowej wraz z
pozwoleniem na budowę,
b/przygotowywanie ,organizowanie i prowadzenie dokumentacji przetargowej
zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych,
22
c/przygotowywanie umów na projektowanie , nadzór , budowę i wykonawstwo,
d/ogólny nadzór nad inwestycjami w gminie,
e/odbiór inwestycji z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie oddanych do
użytku obiektów,
107/prowadzenie całokształtu spraw związanych z realizacją, nadzorowaniem i
rozliczaniem inwestycji gminnych określonych w budżecie gminy,
108/nadzór nad remontami kapitalnymi prowadzonymi przez gminę ,
109/organizowanie pozyskiwania środków finansowych spoza budżetu gminy na
zadania inwestycyjne i kapitalne remonty w gminie,
110/realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo Zamówień Publicznych w
stosunku do gminy tj.:
a/przygotowywanie dokumentacji przetargowej na podstawie przedmiotów zamówienia oraz uzyskanych informacji z poszczególnych stanowisk pracy,
b/przekazywanie informacji i sprawozdań do Urzędu Zamówień Publicznych,
zamieszczanie ogłoszeń na portalu UZP,
c/prowadzenie wspólnego rejestru udzielonych zamówień publicznych,
111/współpraca ze stanowiskami pracy w Urzędzie Gminy, które realizują zadania
wynikające z ustawy prawo zamówień publicznych ,
112/realizacja zadań wynikających z zarządzeń Wójta Gminy,
113/prowadzenie całokształtu spraw z zakresu gospodarki lokalami mieszkalnymi
i użytkowymi,
114/zawieranie umów najmu na lokale mieszkalne i użytkowe oraz wykonywanie
obowiązków wynajmującego /tj. naliczanie czynszu i windykacja oraz remonty/,
115/prowadzenie książki obiektów,
116/zawieranie na czas oznaczony umowy najmu lokalu socjalnego,
117/wypowiadanie umów najmu,
118/ustalanie propozycji stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych ,zgodnie z
obowiązującymi przepisami,
119/prowadzenie egzekucji w sprawach lokalowych,
120/współdziałanie z zarządzie nieruchomością wspólnotową,
121/organizacja wywozu i utylizacja odpadów komunalnych oraz utrzymywanie
czystości przy obiektach będących własnością lub w posiadaniu gminy,
122/koordynacja prac związanych prowadzeniem i zamieszczaniem odpowiednich
informacji w Biuletynie Informacji Publicznej i stronie internetowej gminy
oraz:
a/promocja inwestycji gminnych na stronie internetowej Urzędu Gminy
- inwestycje do 50 tyś. zł – minimum jedno ogłoszenie
- inwestycje powyżej 50 tyś.zł – minimum dwa ogłoszenia
123/opracowywanie raportu o stanie społeczno-gospodarczym gminy oraz współ-
praca przy opracowywaniu strategii rozwoju gminy,
124/prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną ,
nadzór nad konserwacją oświetlenia ulicznego ,
125/prowadzenie spraw związanych z wydawaniem lub odmową wydania decyzji o
ustawianiu reklam w pasie drogowym lub na gruntach gminy,
126/nadzór nad obsługą i konserwacją urządzeń znajdujących się na terenie
oczyszczalni ścieków /zgodnie z instrukcjami obsługi i eksploatacji/,
127/nadzór nad prowadzeniem na bieżąco rejestrów dowożonych ścieków,
23
128/nadzór nad prowadzeniem na bieżąco dokumentów eksploatacyjnych
oczyszczalni ścieków, przepompowni i innych urządzeń,
129/nadzór nad utrzymaniem w ciągłej sprawności sieci kanalizacyjnej wraz z
przykanalikami i przepompowni ścieków ,/bieżącej konserwacji i usuwanie
awarii sieci kanalizacyjnej i przykanalików/,
131/kontrolowanie wykonywania instalacji przy podłączeniu nowych odbiorców
do sieci kanalizacyjnej,/współdziałanie ze Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną i
realizowanie zaleceń wydanych przez ten organ,
132/nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości na terenie oczyszczalni ścieków i
przepompowni,
133/kontrolowanie stanu wodomierzy u odbiorców indywidualnych raz na trzy
miesiące i dokonanie wymiaru za zużyta wodę,
134/zawieranie i rozliczanie umów na budowę przyłączy wodociągowo -
kanalizacyjnych
135/zawieranie umów z o odbiorcami na dostawę wody i odprowadzanie ścieków
w przypadku inwestycji gminnych, ,
135/kontrolowanie stanu wodomierzy u osób doprowadzających ścieki do sieci
kanalizacyjnej raz na trzy miesiące i dokonywanie wymiaru za oczyszczanie
ścieków,
136/sprawdzanie stanu technicznego wodomierzy u odbiorców wody w miejsco-
wościach posiadających sieć wodociągową oraz ich wymiana w przypadku
awarii, a także sprawdzanie czy sieć rozprowadzona na terenie nieruchomości
podłączona jest pod licznik,
137/inne wynikające z obsługi i utrzymania oczyszczalni ścieków , sieci kanaliza-
cyjnej ,wodociągowej, przykanalików oraz przepompowni ścieków na
polecenie przełożonego.
138/nadzór nad utrzymaniem czystości i porządku na przystankach autobusowych
oraz ich stanem technicznym,
139/prowadzenie ewidencji przystanków na terenie gminy Dobre,
140/nadzór nad gminnym składowiskiem odpadów komunalnych.
Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu ,,GKI ”.
§ 25
Do zadań komórki organizacyjnej do spraw ochrony informacji niejawnych – pion
ochrony , należy:
1.Pełnomocnik do spraw informacji niejawnych:
1/kierowanie komórką do spraw ochrony informacji niejawnych,
2/zapewnienie przestrzegania przepisów o ochronie informacji niejawnych,
3/wykonywanie całokształtu zadań pełnomocnika ds. ochrony informacji
niejawnych określonych w ustawie z dnia 1 października 2010 roku o ochronie
informacji niejawnych/Dz.U.Nr 182 poz.1228/ oraz przepisów
wykonawczych do tej ustawy,
4/szczegółowy zakres zadań Pełnomocnika określa załącznik do Zarządzenia
Nr 6/2000 Wójta Gminy Dobre z dnia 2 października 2000 roku.
2.Pracownik kancelarii tajnej:
1/bezpośredni nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w urzędzie,
2/udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom posiadającym stosowne
poświadczenie bezpieczeństwa,
24
3/przestrzeganie właściwego oznaczenia i rejestrowania dokumentów w kancelarii
tajnej,
4/wykonywanie poleceń pełnomocnika ochrony w zakresie objętym właściwością,
5/realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 1 października 2010r o ochronie
informacji niejawnych /Dz.U.Nr 182 poz.1228/ oraz przepisów wykonawczych
do tej ustawy.
Komórka organizacyjna ds. ochrony informacji niejawnych przy znakowaniu
spraw używa symbolu ,,IN”.
§ 26
Do zadań administratora bezpieczeństwa informacji , należy:
1/wprowadzanie w życie i kontrolę właściwego przestrzegania Instrukcji
stanowiącej załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 2/99 Wójta Gminy Dobre
z dnia 7 czerwca 1999 roku w sprawie zasad przetwarzania danych osobowych
i warunków technicznych zabezpieczenia systemów informatycznych zawierają-
cych te dane ,
2/wprowadzenie w życie i realizacja Zarządzenia Nr 53/04 Wójta Gminy Dobre
z dnia 16 grudnia 2004 roku w sprawie wprowadzenia do użytku służbowego
instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania
danych osobowych w Urzędzie Gminy Dobre oraz Zarządzenia Nr 0152/05
Wójta Gminy Dobre z dnia 14 lutego 2005 roku w sprawie wprowadzenia do
użytku służbowego polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych
w Urzędzie Gminy Dobre,
Do zadań Administratora Bezpieczeństwa Informacji w szczególności należy:
a/przeciwdziałanie dostępowi osób niepowołanych do systemu , w którym
przetwarzane są dane osobowe,
b/podejmowanie odpowiednich działań w przypadku wykrycia naruszeń
zabezpieczeń lub podejrzenia naruszenia w systemie,
c/nadzór nad fizycznym zabezpieczeń pomieszczeń , w których przetwarzane są
dane osobowe oraz nadzór nad kontrolą przebywających w nim osób,
d/nadzór nad naprawami ,konserwacją oraz likwidacją urządzeń komputerowych, na
których zapisane są dane osobowe,
e/zarządzanie hasłami użytkowników ,systemami antywirusowymi i ich procedurami ,
f/nadzór nad wykonywaniem kopii zapasowych,ich przechowywaniem oraz
okresowym sprawdzaniem pod kątem ich dalszej przydatności ,
g/nadzór nad obiegiem dokumentów zawierających dane osobowe,
h/nadzór nad prawidłowością archiwizacji oraz usuwania danych osobowych,
i/nadzór nad prowadzeniem wymaganej dokumentacji.
Administrator Bezpieczeństwa Informacji używa symbolu ,,ABI”
§ 27.
Do zadań komórki organizacyjnej Gminnego Centrum Reagowania należy
prowadzenie spraw z zakresu:
1/monitorowanie występujących klęsk żywiołowych i prognozowanie rozwoju
sytuacji,
25
2/realizowanie procedur i programów reagowania w czasie stanu klęski żywiołowej,
3/opracowywanie i aktualizowanie planów reagowania,
4/planowanie wsparcia organów kierujących działaniami na obszarze gminy,
5/przygotowywanie warunków umożliwiających koordynację pomocy humanitarnej
6/realizowanie polityki informatycznej związanej ze stanem klęski żywiołowej
7/szczegółowy zakres reguluje Zarządzenie Nr 4/2006 Wójta Gminy Dobre z dnia
14 marca 2006r w sprawie utworzenia Gminnego Zespołu Reagowania oraz
zasad jego funkcjonowania.
§ 28
Radca prawny wykonuje czynności wnikające z zawartej umowy , a w szczególności
1/udzielanie opinii i porad prawnych dotyczących prowadzenia spraw przez
pracowników urzędu,
2/opiniowanie pod względem prawnym projektów aktów prawnych,
3/występowanie w charakterze pełnomocnika w postępowaniu sądowym.
VII. Postanowienia końcowe.
§ 29
1.Szczegółowy zakres czynności pracowników urzędu zatwierdza Wójt.
2.Status prawny pracowników samorządowych urzędu reguluje ustawa z dnia
21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych /Dz.U. Nr 223 poz.
1458 późn.zm./
3.Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracownika
i pracodawcy określa ,,Regulamin Pracy” ustanawiany przez Wójta Gminy w
drodze zarządzenia.
§ 30
Integralną część Regulaminu Organizacyjnego stanowią załączniki określające:
1/załącznik Nr 1 – zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu aktów
prawnych,
2/załącznik Nr 2 – organizacja kontroli wewnętrznej,
3/załącznik Nr 3 – organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania
indywidualnych spraw obywateli w urzędzie ,
4/załącznik Nr 4 – zasady podpisywania pism i decyzji.
Załącznik Nr 1 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy Dobre
Zasady i tryb postępowania przy opracowywaniu i wydawaniu aktów prawnych.
1.Normatywnymi aktami prawnymi są:
1/uchwały Rady Gminy zawierające przepisy prawa miejscowego powszechnie
obowiązujące na terenie gminy oraz przepisy porządkowe,
2/inne uchwały Rady Gminy podejmowane w zakresie własnych kompetencji
określonych przepisami lub Statutem Gminy,
3/przepisy porządkowe wydane przez Wójta w formie zarządzenia w przypadku
nie cierpiącym zwłoki,
4/zarządzenia Wójta,
5/decyzje i postanowienia Wójta .
2.Zasady wydawania przepisów porządkowych reguluje art.40 i 41 ustawy o
samorządzie gminnym .
3.Wójt wydaje akty prawne w formie zarządzeń, decyzji i postanowień.
4.Projekty uchwał, zarządzeń , decyzji i postanowień opracowują pod względem
prawnym ,merytorycznym i redakcyjnym rzeczowo właściwe referaty i samo-
dzielne stanowiska, kierując się a techniki legislacyjnej zgodnie z
Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w
sprawie ,,Zasad techniki prawodawczej „ /Dz.U.Nr 100 poz.908.
5.Przed przedłożeniem projektu aktu prawnego organom gminy lub do podpisu
Wójtowi , właściwe komórki organizacyjne uzgadniają go :
1/ze Skarbnikiem Gminy, jeżeli treść aktu prawnego dotyczy budżetu gminy
lub ma spowodować skutki finansowe,
2/ze stanowiskiem pracy, których zadań dotyczy treść aktu prawnego.
6.Projekty aktów prawnych podlegają konsultacji z organami społecznymi,
związkami zawodowymi i radami sołeckimi, jeżeli ten obowiązek wynika z
przepisów szczególnych.
7.Projekty aktów prawnych należy przekazywać do zaopiniowania przez właściwe
jednostki organizacyjne , zgodnie z przepisami prawa i Statutem Gminy.
8.Projekt aktu prawnego powinien być zaopiniowany przez Radcę Prawnego.
Decyzje i postanowienia powinny być zaopiniowane przez radcę prawnego,
Jeśli budzą wątpliwości organu wydającego.
9.Po zaopiniowaniu przez Radcę Prawnego projekty aktów kieruje się do Wójta
celem aprobaty:
1/uchwał,
2/zarządzeń, decyzji i postanowień- celem podpisu.
10.Po uzyskaniu aprobaty lub podpisu Wójta kieruje się:
1/projekty uchwał Rady – na stanowisko do spraw obsługi samorządów ,
2/zarządzenia – na stanowisko ds. obsługi organizacyjnych celem rejestracji ,
a następnie odbierane za pokwitowaniem na stanowisko pracy celem realizacji
i w zależności od potrzeb przekazuje się zainteresowanym lub zobowiązanym
do realizacji,
3/decyzji i postanowień na stanowisko pracy celem realizacji.
11.Akty prawne , uchwały Rady i zarządzenia ewidencjonuje się i przekazuje
pracownikowi ds. obsługi samorządów, zarządzenia - Kierownikowi Referatu
Organizacyjno-Społecznego.
12.Tryb podejmowania uchwał przez Radę Gminy określa Statut Gminy.
13.Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia
20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych
aktów prawnych /Dz.U. z 2010 roku Nr 17 poz.96 z późn.zm./.
14.Przepisy prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich
ogłoszenia, o ile nie przewidują wyraźnie terminu późniejszego.
15.Urząd Gminy prowadzi zbiór aktów prawa miejscowego.
16.Uchwały i zarządzenia organów gminy stanowiące prawo miejscowe winny
być podawane do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie ich na tablicy
ogłoszeń przy Urzędzie Gminy i Biuletynie Informacji Publicznej , a uchwały
publikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
17.Kontrolę i realizację aktów prawnych wykonują kierownicy Referatów i
Sekretarz Gminy.
Załącznik Nr 2 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy
Dobre.
Organizacja kontroli.
1.Kontrolę wewnętrzną w Urzędzie sprawują :
1/Wójt Gminy,Sekretarz Gminy – w sprawach funkcjonowania Urzędu,Skarbnik
Gminy – w sprawach finansowych Gminy,
2/Kierownicy referatów w stosunku do bezpośrednio podległych pracowników,
3/Komisja Rewizyjna Rady Gminy w zakresie wykonywania budżetu zgodnie z
uchwałą budżetową i Statutem Gminy we wszystkich sprawach dotyczących
Gminy na zlecenie Rady Gminy oraz wynikających z planów pracy Komisji .
2.Kontrola pracowników i poszczególnych komórek organizacyjnych Urzędu
dokonywana jest pod względem:
1/zgodności z prawem,
2/gospodarności,
3/rzetelności,
4/celowości,
5/terminowości
6/skuteczności.
3.Celem kontroli jest ustalenie przyczyn i skutków ewentualnych nieprawidłowości ,
ustalenie osób odpowiedzialnych za stwierdzone nieprawidłowości oraz określenie
sposobu stwierdzonych nieprawidłowości i przeciwdziałaniu im w przyszłości.
4.Formę i zakres kontroli określa kontrolujący z zależności od potrzeby określając
każdorazowo jej zakres i problematykę.
5.Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i
rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanej
komórki organizacyjnej Urzędu.
6.Sekretarz Gminy,Skarbnik Gminy,Kierownicy Referatów w terminie do 30 stycznia
przedstawiają Wójtowi Gminy do zatwierdzenia harmonogram kontroli wewnętrznej w Urzędzie na bieżący rok.
7.Kontrola jest jawna. Oznacza to, że uprzedza się kontrolującego o terminie kontroli..
8.Z prowadzonej kontroli wewnętrznej sporządza się stosowne dokumenty.
9.Dowodem kontroli jest w szczególności:
a/opatrzenie kontrolowanych dokumentów podpisem kontrolującego ,datą
czynności ewentualnie naniesioną na nich stosowną adnotacja,
b/notatka,
c/protokół kontroli lub prowadzony rejestr kontroli.
10.Protokół lub rejestr kontroli zawiera:
a/oznaczenie kontrolowanej komórki lub stanowiska,
b/imię,nazwisko i stanowisko kontrolującego,
c/datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,
d/określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,
e/imię , nazwisko i stanowisko osoby kontrolowanej,
f/przebieg i wyniki czynności kontrolnych,
g/dowody potwierdzające stwierdzone nieprawidłowości,
h/wnioski kontrolującego,
i/datę i miejsce podpisania protokółu,
j/podpisy kontrolującego i kontrolowanego.
11.W razie stwierdzenia w toku kontroli istotnych nieprawidłowości i uchybień,
pracownik kontrolowany jest zobowiązany do złożenia w ciągu 7 dni
pisemnych wyjaśnień w stosunku do zawartych w protokóle ustaleń.
12.Na żądanie osoby prowadzącej kontrolę pracownicy zobowiązani są do
udzielenia wszelkich wyjaśnień ustnych i pisemnych w sprawie kontroli.
13.Kontrolę zewnętrzną w zakresie przyznanych przez Wójta uprawnień prowadzą:
a/Skarbnik Gminy w stosunku do jednostek nadzorowanych w wykonaniu budżetu oraz planu finansowego dla zadań państwowych zleconych gminie oraz prowadzonej działalności finansowej przez jednostki organizacyjne podporządkowane Gminie,
b/pracownicy gminy w zakresie właściwości rzeczowej.
14.Kontrolujący wyniki kontroli /protokół/ przedstawiają Wójtowi Gminy , który
w zależności od potrzeb podejmuje stosowne decyzje.
15.W przypadku wydania zaleceń kontrolujący sprawdza w określonym czasie ich
wykonanie.
Załącznik Nr 3 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy
Dobre.
Organizacja przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania indywidualnych
spraw obywateli.
1.Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w terminach określonych w
Kodeksie Postępowania Administracyjnego ,przepisów szczególnych oraz przepisów wydawane przez Wojewodę lub Samorządowe Kolegium Odwoławcze w trybie art. 35 § 4 KPA.
2.Pracownicy Urzędu zobowiązani są do sprawnego ,rzetelnego rozpatrywania
indywidualnych spraw interesantów, kierując się przepisami prawa oraz zasadami
współżycia społecznego.
3.Odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe załatwianie indywidualnych
spraw interesantów ponoszą Kierownicy Referatów oraz pracownicy zgodnie z
ustalonymi zakresami obowiązków.
4.Koordynacja działań poszczególnych stanowisk pracy Urzędu w zakresie
załatwiania indywidualnych spraw interesantów , w tym zwłaszcza skarg i wniosków sprawuje Sekretarz Gminy.
5.Kierownik Referatu Organizacyjno – Społecznego prowadzi zbiorczy rejestr skarg i
wniosków indywidualnych wpływających do Urzędu oraz skarg zgłaszanych w
czasie przyjęć interesantów przez Wójta.
6.Sprawy wniesione do Urzędu przez interesantów są ewidencjonowane w spisach
i rejestrach spraw prowadzonych w kancelarii i na poszczególnych stanowiskach.
7.Na pismach wpływających do Urzędu winna być adnotacja Wójta lub Sekretarza
Gminy dotycząca pracownika odpowiedzialnego za załatwianie sprawy z
ewentualnym określeniem sposobu załatwiania .
8.Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez interesantów
określa Kodeks Postępowania Administracyjnego, Instrukcja Kancelaryjna oraz
przepisy szczegółowe, dotyczące zwłaszcza organizacji, przyjmowania i
załatwiania skarg i wniosków interesantów.
9.Pracownicy obsługujący interesantów zobowiązani są do :
1/udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy i wyjaśniania
treści obowiązujących przepisów,
2/rozstrzygnięcia sprawy w miarę możliwości niezwłocznie , a w pozostałych
przypadkach do określania terminu załatwiania,
3/informowania zainteresowanych o stanie zaawansowania ich sprawy,
4/powiadamiania o przedłużeniu terminu rozstrzygnięcia sprawy w przypadku
zaistnienia takiej konieczności,
5/informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach
zaskarżania wydanych rozstrzygnięć.
10.Interesanci mają prawo uzyskać informacje w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej,
telegraficznej, emailowej.
11.Wójt przyjmuje interesantów w sprawach indywidualnych z zakresu administracji
publicznej w sprawach skarg i wniosków w godzinach pracy Urzędu w ramach
swoich możliwości czasowych ,a dodatkowo w każdą środę w godzinach
16.00 – 19.00.
12.W przypadku nieobecności Wójta interesantów przyjmuje Sekretarz Gminy.
13. Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, Kierownicy Referatów i samodzielne stanowiska pracy przyjmują interesantów w indywidualnych
sprawach z zakresu działania Urzędu w ciągu całego tygodnia tj.od poniedziałku
do piątku w godzinach pracy Urzędu.
Załącznik Nr 4 do Regulaminu
Organizacyjnego Urzędu Gminy
Dobre
Zasady podpisywania pism i decyzji.
1.W sprawie prowadzenia dokumentów w Urzędzie stosuje się Instrukcję
Kancelaryjną.
2.W korespondencji obowiązują oznaczenia przyjęte do znakowania spraw na
poszczególnych stanowiskach pracy.
3.Pisma i akty normatywne oznaczone są pieczęciami według wzorów podanych w
Instrukcji Kancelaryjnej.
4.Korespondencje podpisuje Wójt lub osoba przez niego upoważniona.
5.Wójt podpisuje osobiście:
1/zarządzenia i decyzje ,
2/dokumenty kierowane do organów administracji rządowej i samorządowej,
3/pisma do przedstawicielstw dyplomatycznych oraz burmistrzów ,wójtów,
starostów,marszałków i wojewodów,
4/odpowiedzi na interpelacje i wnioski radnych,wnioski komisji oraz wnioski
posłów i senatorów,
5/odpowiedzi na skargi i wnioski,
6/inne pisma i decyzje zastrzeżone do kompetencji Wójta.
6.Wszystkie pisma ,decyzje lub inne dokumenty sporządzane w Urzędzie muszą
być oznaczone w lewym dolnym rogu adnotacją zwierającą nazwisko i imię
oraz stanowisko służbowe pracownika,który opracował decyzję.
7.Dokumenty finansowe przedstawione do podpisu Wójta lub osobie upoważnionej
powinny być uprzednio parafowane przez Skarbnika .
8.Wójt może upoważnić Sekretarza,Skarbnika ,Kierowników Referatów i pozostałych pracowników do podpisywania korespondencji
dotyczącej spraw pozostających w zakresie czynności pracowników , z wyjątkiem
spraw zastrzeżonych do osobistej akceptacji Wójta, w tym także do wydawania
decyzji administracyjnych z zakresu administracji publicznej.
9.Osoba upoważniona przez Wójta do załatwiania i podpisywania w jego imieniu
spraw, o których mowa w art.8 używa pieczątki:,,Z upoważnienia Wójta,imię i
nazwisko oraz stanowisko służbowe”.
10.Rejestr i zbiór upoważnień prowadzony jest przez Kierownika Referatu
Organizacyjno-Społecznego w Urzędzie.
Z A R Z Ą D Z E N I E Nr 0050/4 /13
WÓJTA GMINY DOBRE
z dnia 2 stycznia 2013 roku
w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Dobre .
Na podstawie art.33 ust.2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o
samorządzie gminnym /Dz.U.z 2001 roku Nr 142 poz.1591 z późn.zm./ oraz
§ 40 Statutu Gminy Dobre stanowiącego załącznik do Uchwały Nr IV/32/2002
Rady Gminy w Dobrem z dnia 30 grudnia 2002 roku w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Dobre /Dz.Urz.Woj.Mazowieckiego z 2003 roku Nr 2 poz.32
z późn.zm./,zarządza się , co następuje :
§ 1.
Ustala się Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Dobre w brzmieniu
stanowiącym załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2.
Traci moc Zarządzenie Nr OS.0151/18/2007 Wójta Gminy Dobre z dnia
18 maja 2007 roku w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Urzędu Gminy Dobre .
§ 3.
Wykonanie Zarządzenia powierza się Sekretarzowi Gminy Dobre.
§ 4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Bartosz Modrzejewski |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Bartosz Modrzejewski |
Data wprowadzenia: | 2013-02-18 08:15:23 |
Opublikował: | Bartosz Modrzejewski |
Data publikacji: | 2013-02-18 08:16:08 |
Ostatnia zmiana: | 2013-02-18 08:16:13 |
Ilość wyświetleń: | 8028 |