PROTOKÓŁ NR XV/08
z sesji Rady Gminy Dobre odbytej w dniu 18 czerwca 2008 roku w lokalu Urzędu Gminy w Dobrem. Obrady rozpoczęły się o godzinie 9.oo i trwały do godziny 12.15 . Radni nieobecni w chwili rozpoczęcia : 1.Andrzej Zagrodzki. Lista obecności na piśmie w załączeniu . Do pkt.1.Sesję otworzył i prowadził Przewodniczący Rady Gminy pan Jan Rudnik . Powitał wszystkich zebranych , poinformował ,że w sesji udział bierze 14 radnych , co stanowi 93 % ustawowego składu rady , w związku z tym sesja władna jest do podejmowania uchwał . Do pkt.2.Nastepnie Przewodniczący Rady Gminy odczytał rotę ślubowania radnego , nowo wybrany radny , wybrany w wyborach uzupełniających w dniu 1 czerwca 2008 roku w okręgu nr 4 pan Krzysztof Czumaj wypowiedział słowo „Ślubuję” oraz dodał „Tak mi dopomóż Bóg „. Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad . Na piśmie w załączeniu . Uwag do porządku nie zgłoszono . Do pkt.3.Rozpatrzenie pism , które wpłynęły do Rady Gminy : 1/Pismo pani Jadwigi Ruty w sprawie niezgodności co do pomiarów działki będącej własnością pani Ruty , a działką gminną . Przew.Rady Gminy – my jako Rada Gminy nie możemy nic powiedzieć . Wójt Gminy – sprawa ustalenia granic jest poza gminą , to są pomiary geodezyjne . Jeśli i geodezja wyznaczy jakąś granicę to my ją przyjmiemy . Pismo przesłano do geodezji . P.J.Ruta – ja chcę odzyskać tylko to co do mnie należy . Przew.Rady Gminy – czekamy na odpowiedź z geodezji . 2/pismo pana Jan Kalaty zam.Brzozowica o sfinansowanie budowy linii energetycznej do budynku mieszkalnego . Radny Stanisław Paderewski – tej sprawy nie należy całkowicie negować . Może zrobić to w przyszłym roku . Przew.Rady Gminy – komisje podczas wspólnego posiedzenia w dniu 16 czerwca br. pismo zaopiniowały negatywnie . Radni nie wnieśli uwag do opinii Komisji . 3/Pismo Pana Jerzego Miąskiewicza . Protokolantka odczytała sprawozdanie Komisji Rewizyjnej z przeprowadzonej kontroli w zakresie dostawy pospółki żwirowej z profilowaniem na drogi gminne w 2007 roku . Sprawozdanie Komisji wraz z protokółem z posiedzenia Komisji znajduje się w aktach Nr BRG.0063-1/08 . - 2 - Przew.Rady Gminy – Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości w dostawie żwiru . Co do sprzedaży drogi przy cegielni , po konsultacji z radcą prawnym proponuję wycofać się ze sprzedaży . Pan Jerzy Miąskiewicz – prosiłbym , aby odbiór żwiru kwitował sołtys lub rada sołecka.. Radny J.Sadoch Przew.Komisji Rewizyjnej – Komisja wysunęła właśnie taką propozycję . Do pkt.4.Komisje nie złożyły wniosków . Do pkt.5.Wójt Gminy Dobre przedstawił informację z swojej działalności od czasu ostatniej sesji tj.od dnia 25 kwietnia br. 1/odbył się przetarg na obsługę selektywnej zbiórki odpadów komunalnych , złożono tylko jedną ofertę na kwotę 22 tys.zł netto , ze względu na cenę przetarg unieważniono , podjęto negocjacje z firmami zajmującymi się zbiórką odpadów , w wyniku tych negocjacji będzie podpisana umowa z PGK Węgrów za kwotę 6008,01 zł netto za miesiąc do końca tego roku , 2/ogłoszono przetarg na przebudowę drogi gminnej Rąbierz Kolonia – Duchów , przedsięwzięcie dotowane jest ze środków Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 70 tys.zł. 3/rozstrzygnięto przetarg na budowę sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach Adamów , Mlęcin, Sołki, Makówiec Duży , Drop , Joanin, Wolka Kobylańska za kwotę 622 587,52 zł netto , 4/trwa budowa sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach Głęboczyca , Brzozowica , Rynia , Kobylanka , 5/ rozstrzygnięto przetarg na budowę infrastruktury sportowej przy Szkole Podstawowej w Dobrem za kwotę 51 269,73 zł netto, 6/ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo kosztorysowej sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach Rudzienko , Rakówiec, Wólka Mlęcka , Gęsianka , 7/rozstrzygnięto przetarg na wykonanie dokumentacji projektowo kosztorysowej sieci wodociągowej z przyłączami w miejscowościach Modecin , Radoszyna , Jaczewek , Ruda Pniewnik , Makówiec Mały , Wolka Kobylańska za kwotę 114 700,oo zł netto , 8/przygotowywanie wniosków do WFOŚ i GW w Warszawie dotyczących budowy wodociągów w gminie Dobre , 9/trwają prace projektowe dotyczące opracowania kompletnej dokumentacji projektowo kosztorysowej na wykonanie prac projektowych budowy sieci wodociągowej w miejscowości Dobre , Wólka Kokosia , Poręby Stare . 10/brałem udział w szkoleniu dotyczącym zarządzania kryzysowego , 11/brałem udział w spotkaniu z panią Hall minister oświaty , 12.odbyło się spotkanie członków Lokalnej Grupy Działania , w skład tej grupy wchodzi 7 gmin , 13/odbył się konkurs na dyrektora Szkoły Podstawowej w Dropiu , został nim dotychczasowy dyrektor pan Stanisław Laszczka , 14/ogłosiłem konkurs na ścieżki rowerowe na terenie naszej gminy , 15/w Porębach Nowych odbyły się manewry strażackie Remiza 08 połączone - 3 - z obchodami Powiatowego Dnia Strażaka , impreza była bardzo dobrze zorganizowana , strażacy z Porąb włożyli ogrom pracy . 16/w najbliższym czasie odbędą się następujące imprezy na terenie gminy : - 25 lipca Powiatowe Święto Policji , - 17 sierpnia Dożynki Gminne, - 3 sierpnia obchody rocznicy mordu ludności przez hitlerowców , 17/ odbyły się dni Dobrego , Do pkt.6.Zapytania radnych . Radny Sławomir Sobiepanek – kiedy będzie odbiór śmieci wielko gabarytowych. Wójt Gminy – data umieszczona jest w haromonogramie . Radny St.Paderewski - przy odbiorze śmieci proszę nie pominąć letników . Wójt Gminy – na mocy przeprowadzonego referendum śmieci będziemy odbierali od mieszkańców na stałe zameldowanych , problemem jest jednak to ,że ta zbiórka będzie niezbyt często . Radny St.Paderewski – jak przebiegają prace przy przebudowie SP ZOZ ? Co dała zmiana na stanowisku dyrektora GOK ? Radny Kazimierz Jagliński – działkowicze pozostawiają śmieci na przystankach , Może pracownicy fizyczni z gminy opróżnialiby kosze na dzień przed zbiórką śmieci . Radny Waldemar Szymański – czy te osoby , które w 2006 roku miały odroczone podatki wpłaciły należności . Do pkt.7.Projekt uchwały w sprawie odwołania Sekretarza Gminy Dobre . Radny Mirosław Koseski – a co się stanie ,jeśli nie odwołamy Sekretarza ? Przew.Rady Gminy – i tak odejdzie . Radny W.Szymański – czy nie może Pan pozostać na pół etatu ? Jan Sabak Sekretarz Gminy – proszę o odwołanie mnie ze względu na osiągnięcie wieku emerytalnego , mój stan zdrowia nie pozwala mi na pracę . Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę . Uchwała Nr XV/102/08 na piśmie w załączeniu . Do pkt.8.Projekt uchwały w sprawie powołania Sekretarza Gminy Dobre . Radny W.Szymański – czym Pan zajmował się przez dwa lata pracy w Urzędzie Gminy ? Pan Sławomir Miąskiewicz kandydat na Sekretarza – zajmowałem się sprawami ochrony środowiska , wydawaniem decyzji środowiskowych . Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 9 głosami za przy 3 przeciwnych i 2 wstrzymujących się od głosu . Uchwała Nr XV/103/08 na piśmie w załączeniu . - 4 - Do pkt.9.Informacja Dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Dobrem z działalności w 2007 roku i roku bieżącym . Wszyscy radni informację otrzymali /informacja na piśmie w załączeniu /. Radny St.Paderewski – co dała zmiana na stanowisku dyrektora ? Wójt Gminy - ubył jeden etat , ale praca nie uległa pogorszeniu , przybyła forma rozrywki w formie festynów . Radny Krzysztof Laskowski – zmieniły się warunki lokalowe GOK-u , co dalej? Mówi się o rozbiórce budynku po byłym Urzędzie Gminy ? Wójt Gminy – przez wiele lat siedziba GOK-u była remiza OSP , obecnie jest to budynek biblioteki po były Urzędzie Gminy . Obiekt jest w kiepskim stanie technicznym , a remont nie wchodzi w rachubę , bo tańszym będzie budowa nowego budynku . Radny W.Szymański – co ze sfinansowaniem dożynek ? Jak wygląda rozliczenie z OSP za siedzibę muzeum ? P.Mariola Chojecka p.o.dyrektora Gok – z pewnością będę prosiła o jakieś środki . Wójt Gminy – gmina nie płaci za lokal , w którym jest muzeum , a straż nie płaci za ogrzewanie . Radny St.Paderewski – czy są nowe sekcje sportowe? P.M.Chojecka – nie , nie ma . Do pkt.10.Informacja Kierownika GOPS z działalności w 2007 roku i roku bieżącym . Wszyscy radni otrzymali informację /informacja na piśmie w załączeniu /. Przew.Rady Gminy – jakie osoby kwalifikują się do domu pomocy społecznej i jak wygląda sprawa odpłatności za pobyt ? P.Zofia Kilijańczyk kierownik GOPS – głównie są to osoby samotne , wymagające na stałe usług opiekuńczych . Jeśli pensjonariusz nie może sam ponosić odpłatności obowiązek ten przejmuje gmina. Do pkt.11. Informacja Wójta Gminy o gospodarowaniu mieniem komunalnym . Wszyscy radni otrzymali informację / informacja na piśmie w załączeniu /. Radny St.Paderewsk -czy będą jakieś przymiarki do budowy budynku komunalnego ? Wójt Gminy – będzie to nieuniknione . Do pkt.12.Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Dobre na 2008 rok . Projekt uchwały omówiła Skarbnik Gminy . Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę. Do pkt.13.Sprawozdanie Wójta Gminy z wydatków poniesionych na referendum. - 5 - Sprawozdanie na piśmie w załączeniu . Radni do sprawozdania uwag nie wnieśli . Do pkt.14.Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Dobre . Wójt Gminy – poprzednia uchwała jest z 2001 roku ,a ustalenie taryf musi następować co roku . Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 13 głosami za przy 1 wstrzymującym się od głosu . uchwała Nr XV/105/08 na piśmie w załączeniu . Do pkt.15.Projekt uchwały w sprawie zmiany w składzie osobowym Komisji Budżetu , Finansów, Planowania i Przemysłu . Wójt Gminy - § 24 ustawy o samorządzie gminnym mówi ,że radny jest zobowiązany do pracy w Komisji . Radny Jacek Sadoch – ja proponuję , aby skład tej Komisji uzupełnić jeszcze o radnego Szymańskiego , składam taki wniosek . Radny W..Szymański - nie wyrażam zgody , bo składy liczbowe są zbyt duże . Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 13 głosami za przy 1 wstrzymującym się od głosu . Uchwała Nr XV/106/08 na piśmie w załączeniu . Do pkt.16.Projekt uchwały w sprawie podjęcia współpracy z gminami bezpośrednio sąsiadującymi z gminą Dobre. Radni w głosowaniu jawnym uchwałę podjęli jednogłośnie . Uchwała Nr XV/107/08 na piśmie w załączeniu . Do pkt.17.Projekt uchwały w sprawie zwolnienia z opłaty zgłoszeń o dokonaniu zmiany wpisu do ewidencji działalności gospodarczej . Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie podjęli uchwałę. Uchwała Nr XV/108/08 na piśmie w załączeniu . - 6 - Do pkt.18.Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Wójta Gminy Dobre. Radny J.Sadoch – proszę o uzasadnienie dlaczego ma być zmiana w wynagrodzeniu . Skarbnik Gminy – zmieniło się najniższe wynagrodzenie w grupie , od 1 stycznia tego roku wynosi 4200,oo zł . Radny Sł.Sobiepanek – nas powinno interesować wynagrodzenie łączne brutto . Radny W.Szymański – czyli rada nie ma nic do powiedzenia . Skarbnik Gminy przedstawiła dotychczasowe wynagrodzenie w rozbiciu na poszczególne składniki oraz najniższe wynagrodzenia brutto łącznie 7680,oo zł . Przew.Rady Gminy - ja mam jeszcze drugi wariant 8010,oo zł brutto i jest to mój wniosek . Radny K.Jagliński – diety radnych podwyższone , wynagrodzenie Wójta również , a co z Przewodniczącym Rady Gminy ? Radny W.Szymański – a co z budżetem gminy ? Radny St.Paderewski – Wójt pracuje z nami już jakiś czas , pracuje bardzo dobrze , jestem za drugim wariantem . Radny K.Laskowski – ja również jestem za drugim wariantem . Radny W.Szymański – a ja zgłaszam wniosek o 7680,oo zł brutto . Jako pierwszy głosowano wniosek Przew.Rady Gminy . Radni w głosowaniu jawnym podjęli powyższy wniosek 9 głosami za przy 4 przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu . W związku z wynikiem głosowania nie poddawano pod głosowanie wniosku radnego Szymańskiego . Radni w głosowaniu jawnym podjęli uchwałę 11 głosami za przy 2 przeciwnych i 1 wstrzymującym się od głosu . Uchwała Nr XV/109/08 na piśmie w załączeniu . Do pkt.19.Sprawozdanie z realizacji „Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Dobre stan na dzień 31.12.2006 rok”. Uwag do sprawozdania nie wniesiono . Do pkt.20.Odpowiedzi na zapytania radnych . Radny St.Paderwski – co z wałęsającymi psami? Wójt Gminy – mogą być odstrzeliwane w odpowiedniej odległości od zabudowań , W bardzo trudnych sytuacjach psy są wyłapywane i dowożone do schroniska . Otrzymaliśmy dokumentację na remont ośrodka zdrowia , przesunięto o rok termin przystosowania budynku do wymogów unijnych . Przystanki autobusowa są sprzątane przez naszych konserwatorów . Odroczenia terminów płatności w 2006 roku , od ręki nie jestem w stanie - 7 - odpowiedzieć na to pytanie . Radny W.Szymański do kiedy terminy płatności , czy te osoby wpłaciły podatek . Radny K.Jagliński – pan Szymański ma rację , taką informację powinni otrzymać wszyscy radni . Wójt Gminy – ten temat omawiany był na posiedzeniu komisji i gdyby pan pracował w komisji nie byłoby tego pytania . Skarbnik Gminy - prośby o odroczenie terminu płatności są w bardzo szczególnych sytuacjach i na ogół podatnicy regulują należności . Do pkt.21.Radni w głosowaniu jawnym przyjęli protokół z poprzedniej sesji 13 głosami za przy 1 wstrzymującym się od głosu . Do pkt.22.Wolne wnioski . Wójt Gminy – sprawa drogi w Ryni , trzeba wytyczyć nową drogę i wykupić grunt na długości 300 metrów i szerokości 5 metrów . Czy Rada Gminy wyraża zgodę na podjęcie czynności geodezyjnych ? Ustalona cena 5 zł / m 2 . Radny J.Sadoch – czy gmina zastanawiała się nad rekompensatą za utracona drogę ? Wójt Gminy – będziemy starali się uzyskać jakąś rekompensatę . Radni w głosowaniu jawnym jednogłośnie opowiedzieli się za podjęciem czynności geodezyjnych . Wójt Gminy - kolejna sprawa to droga przy cegielni . Czy sprzedajemy drogę czy też nie . Przew.Rady Gminy - ja już przedstawiłem stanowisko radcy . Radni w głosowaniu jawnym 13 głosami opowiedzieli się za tym , aby drogi nie sprzedawać , 1 radny wstrzymał się od głosu . Radny St.Paderewski – jak są rozdysponowane fundusze na OSP ? Skarbnik Gminy – pieniądze są wydane już w znacznym stopniu . Wójt Gminy – do Urzędu Marszałkowskiego złożono 9 wniosków o dofinansowanie dla 9 jednostek OSP , dotację przyznano dla OSP Rudzienko ok.6 tys.zł i dla OSP Sołki ok.14 tys.zł . W tym czasie na sesję przybył pan Konrad Deptuła przedstawiciel firmy WINERBERGER . Radny J.Sadoch – firmie chodzi o wykup tej drogi i jej zamknięcie . Jakim prawem na gminnej drodze ustawiacie znaki . P.Deptuła – czy gmina w takim razie będzie utrzymywała drogę w należytym stanie ? Radny K.Laskowski - przecież głosowanie już było i dyskusja jest zbędna . Radny Sł.Sobiepanek – w dniu dzisiejszym jest taka decyzja ,ale za jakiś czas możemy powrócić do tematu . Radny J.Sadoch – sprawa nie jest przesądzona , uchwała nie jest podjęta . - 8 - Radny St.Paderewski – czy istniałaby możliwość podłączenia do gazociągu ? Radny W.Szymański – za poprzedniej kadencji były już rozmowy na temat drogi . Firma miała dogadać się z rolnikami , ale chyba nie dogadała się do końca . Sekretarz Gminy – na planie jest jeszcze inna droga , ale nie ma jej w rzeczywistości . Radny K.Laskowski – ja proponuję , aby sprawy dróg dokładnie rozeznać . Do pkt.23. W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Gminy dokonał zamknięcia sesji . Protokółowała : Przewodniczący Rady Gminy Anna Kalinowska Jan Rudnik Protokół przyjęto na sesji w dniu 11 września 2008 roku